2014 Összefoglaló
Ordas kamu a fekete fallosz? Ott voltam. Láttam. Megtapogattam. A Nissan Deltawing, bizonyos...
Az INTERNATIONAL SUPERSTARS SERIES egy az FG GROUP által szervezett versenysorozat, mely 500...
FRH JÁTÉK! Sorsolás
Na srácok. A póló ügy. Többen megkerestek a csapatból, hogy ők szívesen rendelnének...
Ez a cikk ismét egy autó matricázásáról szól, de most fordított a...
2011 Karácsonyi Adományozás Bizonyára emlékeztek, hogy tavaly az ünnepek előtt, az...
Controller Magazin és a Forza 5
Forza 4 Örökranglista Mivel tegnap volt pontosan 6 hónapja (fél éve), hogy megjelent a...
Régen hallottunk Galáról Most nem csak a köridőzés hanyagolásáról van szó...
MIDEX Cered RS 2014.04.12-13
A közös cél érdekében, a Mad Catz és az MLG, azaz Major League Gaming. Hogy megalkossák a...
Egy lelkes Forza rajongó, gondolt egyet és kettő lett belőle. Akinek mindene az autó annak biztos...
Együtt a legenda és az utóda Egy jól kitalált videóval népszerűsíti a nemrégiben...
Valósághű fotók Elképesztő kameratrükkök!
FRH 2.Szülinap "Nem kétséges mikor vette kezdetét az autóversenyzés, az nap amikor...
Ez nem mai hír, csak most bukkantam rá, és mint érdekesség rakom ki. Júniusban itt az oldalon is...
A Nagy Futam
THE END
Újabb Bulirendszám-os autó! A márka maradt, a köntöst viszont újragondoltuk.
Le Mans 4H Emléklapok
Talán emlékeztek még, hogy kb. fél éve kiadtuk a PRH csapattal a ’BRUTAL ASSAULT Speed Pack’...
WTCC futam és FRH találkozó a Hungaroringen 13:00 - 13:15 között találkozunk a jelölt...
Migren77 és a Ferrari 599XX Corrupted keresett valamelyik nap az XBox Live-on, és kérte...
Budapest titkos utcai versenypályája Gondolom senkinek nem mondok újat, ha azt mondom...
Rózsa RS 2014.06.21 - 22.
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Van szerencsém...
Riport Ray Mesterrel Milyen is az, amikor nem egy hosszabb délutáni futamot próbálunk...
FRH találkozó Élmények...
Luke, én vagyok az apád
A JAS Motorsport cégről Mindent láttunk már, amit látni kell. A teszt megvolt, menjünk...
18. Veszprém rally - 2011.07.09. Tűző napsütés, ezer fok. Sör, üditő, és szendvicsek...
Karácsonyi adományozás Tavaly megmutattuk mindenkinek, hogy az FRH (Forza Racing Hungary)...
Lotus a Rallyban A 70-es 80-as évek fordulójának rally világbajnokságain a Lotus sikeres gyártó...
Ismét Supercar találkozót rendeztek a Japánok, Fuji hegy lábánál.. A találkozó résztvevői:...
FRH Örökranglista 2013 Egy korszak ismét "lezárult" a csapat számára... Táblázat...
A Jalopmik autós híroldal (aminek néhány cikkét ezen az oldalon is láthattátok már) cikkezett...
Van egy csapattársunk aki már több éve folyamatosan segíti a csapatot a munkájával. Ő...
Trollok útján bringával 80-nal rükvercben Te be tudnád vállalni?
Jelentkezz stafftagnak és segítsd Te is a csapat működését! Szívesen segítenél az FRH...
Novemberben érkezik a Nissan GT-R Nismo változata...
Egy önzetlen felajánlás Szeretném megköszönni a Black Ball Sharks biliárd csapatnak és személy...
Ismét elkészült egy pompás matrica a Forza 3-ban! Mikor Michelisz Norbi megjelent a...
FRH találkozó Pénzbefizetés okt. 20-ig!
Végre elkészültem a Tökölön készült képeim összefűzésével. Ami érdekes lehet. a videóban...
A hachiroku (ez a Corolla GT beceneve, az AE86 gyári kód japán számneveiből: hachi: 8 roku:...
GT Open - Festőverseny Sorsolás!
Gyors infó azoknak akik jönnek vasárnap valamelyik online versenyünkre! Rendhagyó...
Ünnepi ADOMÁNYOZÁS! ODAÉRT AZ ADOMÁNY!
Kesjár Csaba ma lenne 50 éves... Sokan gondoltuk azt anno (és talán sokan hisszük még ma...
Igen, jól látod kedves barátom! Hiába csóválod a fejed, hogy ez lehetetlen, meg biztos jól...
Szirák RS 2014.05.23 - 24.
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Bemutatkozik a Zengő Junior Team! A Zengő Motorsport két autóval benevezett a...
Ford A-modell Akik esetleg Székesfehérváron járnak azok személyesen is megcsodálhatják...
Evo testközelből Szfvár. 2010-05-28 Hihetetlen élményem volt szerdán, Gunti barátom...
B.Ú.É.K. Örülök, hogy egész évben itt voltatok. Akár regisztráltként, akár csak...
Forza Racing Hungary póló - matrica (UPDATE) avagy most sem fenékig tejföl az...
PRH - Ranga Car Pack A Forza4-ben is elkészültek a Ranga autók. Ma délután már felkerülnek a...
Most akkor vége?
BMW Car Dashboard Design Mindent a szemnek...
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Lezárult a FRH (Forza...
Egyre gyorsabban közeledik az idő, mikor is megjelenik a Forza Motorsport 4. Többen kérdezték,...
Forza és én... Egy lelkes Forza rajongó írását olvashatjátok. Ami az FM3 és...
Alkatrész- vadászat Kínában Ilyet még nem láttál...
Zengő Motorsport: Miért szeretjük Michelisz Norbit?
Magyarországon? Élménybeszámoló
Game Day Köridő Kattints ide és kövesd a ranglistát: LIVE...
Luxus telefont ad ki a Lamborghini Te előrendelsz?
Racers for Race
A Top Gear tesztpálya felkerült a Google Street...
Kagylóülésből kagylóülésbe… Sokan úgy tekintenek a számítógépes/konzolos...
Stadium Super Trucks A világ legjobb autóversenye
FRH találkozó Pénzbefizetés okt. 20-ig!
TORA 24 órás verseny (FRISSÍTVE! 09.16.)Van aki hallott a dologról, van aki nem. Egy biztos nem...
Szilveszter Rallye 2012 Gala sporttársunk az év végén sem fért a...
Örökranglisták 2009.10.28.-án indult az eslő teszt futamunk. Azóta nem kevés idő eltelt és itt...
FRH Karrier
FRH találkozó Pénzbefizetés nov. 3-ig!
UTOLSÓBÓL ELSŐ, VAKON Ilyet még nem láttál!
Staff Team BT
Nagy nap, hiszen kettő említésre méltó esemény is történt ezen a napon. Először...
Hálózati beállítások avagy az Open NAT aranyat ér
FRH Találkozó 2013 Gokart Emlékezetes nap...
Forza 6 Demo Szerintem...
Ahogy már megszokhattuk több év alatt, karácsonykor akcióba lendül az XboxKlub.hu és...
DTM - legjobb festés Festések versenye!!!
WTCC futam és FRH találkozó! Pár nap elteltével, még mindig erről beszélnek az emberek....
Forza 4 festés Migren "tollából" Egy csokorba szedtem Migren77 újabb alkotásait
Mikulás teszt! Melyik jobb BMW? Olvastak már teszt-interjút? Nem? Ok, mert én sem írtam eddig,...
Szilveszter Rally 2013 Galuska Szabolcs – Várfalvi Gábor Lada 21074
A PRH csapat garázsából kigördült az első Forza 4-es autó. Ami rögtön átszállításra került a...
Teher- robogó? Kubo!
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenyének...
Replika, vagy nem replika? Mikor a kistestvér naggyá akar nőni...
Megjelenés december 6-án, tehát a Mitulás Báti hozza! A Microsoft bejelentette az új...
Remélem Michelisz Norbi és rajongói nem veszik sértőnek, hogy első komolyabb matricázásom a...
2011 LA Design Challenge A 8. alkalommal megrendezésre kerülő LA. formatervezési versenyen...
FRH és a Forza 6
Gondolom senkinek nem mondok újat, ha azt mondom hétvégén volt a Magyar Nagydíj. Egy külföldi weboldalon találtam, egy ezzel kapcsolatos érdekes hírt. Amit most CSZ78 (Csikós Zoli ) csapattársunk jóvoltából magyarul is olvashattok.
Vasárnap volt a Magyar Nagydíj 75. évfordulója. Egy olyan eseményé, amit 1986 óta folyamatosan rendeznek. 50 évvel azelőtt, hogy a Forma-1 a Hungaroringre jött, Budapest belvárosában 100ezres nézőszám mellett rendeztek Nagydíjat.Jöttek az „ezüst nyilak”. Jött a Ferrari. ¾-ed évszázaddal később sétáltunk egyet a népligeti pálya gyönyörű, elhagyatott kanyarjain.
A Magyar nagydíj előtti magyar versenyről Erik D’Amato Jalopnik alapító egy házibuliján hallottam. Az ő házában volt egy plakát, ami az 1936-os Magyar Nagydíjat hirdette. Valami vörösre festettet mutatott, a Gellért-hegyet és Magyarország továbbá a Magyar Autóklub zászlaját ábrázolta. Azzal ellentétben amit a plakát sugall azok számára akik ismerik Budapest földrajzi viszonyait, a pálya nem a Duna partján volt, hanem egy hatalmas komor parkban, amit Népligetnek hívnak.
Képzeljük el, hogy egy New York-i Nagydíjat a Centrál Parkban rendeznének és akkor érezhetjük, hogy milyen is lehetett az 1936-os verseny és milyen gyönyörű lehet a mai modern Magyar Nagydíj. Bár ez a hasonlat egy kicsit sántít. A Centrál-park budapesti ikertestvére lehetne a városligeti; a családias-barátságos háttér terrabájtnyi turisták által készített fénykép háttereként szerepel. A Népliget inkább a Bryant parkra hasonlít annak heroin korszakából; a Városliget gonosz ikertestvérére. Bár elég közel esik a belvároshoz, mégis egy elhanyagolt hely, amelyet vasutak, lepusztult ipari épületek és lakóházak vesznek körül. Elégséges azt mondani, hogy a 11 évemből, amit Budapesten töltöttem, talán ha egyszer voltam benne és hallomás alapján terveztem egy sétát az elhagyatott 3.1 mérföld hosszú utcai pályán. Két barátomnak azonnal és egymástól függetlenül ugyanaz jutott az eszébe: a Népliget nem más, mint kiskorú férfi prostituáltak lelőhelye.
Ez lehet az eset, de 75 évvel ezelőtt ez hatalmas esemény volt Magyarország életében, ami politikai szekerét közelebb rántotta a felemelkedő 3. Birodalomhoz, melynek autói egyeduralkodók voltak ekkor.
“Magyar szempontból ritka ünnep lesz ez a vasárnap, hiszen mérföldköve lesz annak a korszaknak, mely bennünket is bevezet azoknak az országoknak a sorába, melyek az automobil szempontjából is megérdemlik a kultúrállam jelzőt.” -Sramoa Motorsport Blog.
1936 volt az Auto Union kitörésének éve. A szezon, amikor Bernd Rosemeyer megnyerte az Európa Bajnokságot a V-16 erőforrással szerelt Auto Union Type C típusú autójával. Szintén Rosemeyer volt, aki az 50 körös Nagydíjat az első rajtkockából kezdhette. Az első sorból mellőle ugyanilyen autóval Hans Stuck indult. Utána három Mercedes-Benz az európa bajnok Rudolf Caracciola, Manfred von Brauchitsch és Louis Chiron, a Scuderia Ferrari Alfa Romeók (Tazio Nuvolari, Antonio Brivio és Mario Tadini), a harmadik Auto Union of Achille Varzi, és két privát versenyző autója sorakozott a rajtrácson. Az egyik a helyi hős Hartmann László volt a gyengébb Maserati 8CM autóval, aki felvette a harcot az Alfa Romeókkal és az 500 lóerőnél is erősebb ezüst nyilakkal.
2011 nyara jellegét tekintve inkább németes, mint magyaros és az első benyomásom a pályáról olyan volt, mintha egy hatalmas erdő lenne óriás platánfákkal, víz mindenfelé. Lehűlés, ami inkább Silverstone-ban a Nürburgringen vagy Spa Francorchampsban jellemző, mint Magyarországon. A régi célegyenes ma közút, melyen BKV-busz jár és egy jókora villamos erőmű szegélyez. A végén nagyon éles jobb kanyar a pályán lévő két igazán lassú kanyar egyike, amit két nagy ívű hurok követ majd a pálya teljes hosszán a park területén. A második hurok egy 90 fokos bal kanyarral ér vissza a rajt-cél egyenesbe.
1936. június 21-én Horthy Miklós kormányzót is beleértve 100000 néző előtt kezdődött a verseny 10.30-kor. Az első rajthelyről induló Rosemeyer korai előnyre tett szert, őt a másik Auto Unionnal Stuck, a Mercedessel versenyző von Brauchitsch és Caracciola és az egyetlen Alfa Romeo követte Tazio Nuvolarival. Az Alfa nem a híres P3-as hanem a GP verziója volt a sokszínű 8C modellnek. Ezt Monoposto 8C 35 Type C-nek hívták. 3,8 literes feltöltéses soros elrendezésű motorja volt, ami az ezüst nyilaknál gyengébb teljesítményt adott le, de a népligeti pálya sok kanyarja és kevés hosszú egyenese miatt ez nem jelentett hátrányt. Nem utolsó sorban pedig a volán mögött Tazio Nuvolari ült, aki már megverte az összes németet egy évvel ezelőtt a hasonlóan kacskaringós Nürburgringen.
A pálya a célegyenes után egy kissé kiszélesedik. Ez úgy jó 50 láb széles, amikor elkezdi kanyargós útját a parkban. A három oldalról körbekarózott platánfa csemeték mutatják a pálya nyomvonalát, amik túlélték a II. világháború pusztításait és erdei óriásokká nőttek. Túlélték Rosemeyert, akinek kevesebb, mint 18 hónapig élt utána; túlélték Caracciolát és Nuvolarit, akik az 50-es években haltak meg; és még Manfred von Brauchitsch-ot is, aki 2003-ban 97 évesen halt meg. Néhány kanyar mentén elhelyezett kő fehérre lett festve és könnyen el lehet képzelni ezeket 1936 nyarán, amikor a levegő tele volt, de nem esővel, hanem a versenybenzin fanyar illatával, amiből csak az Auto Union 370 gallonnal hozott ide a három autójához.
Tíz körrel a rajt után, Caracciola megelőzte Rosemeyer az élen, de 6 körrel később kiesett a versenyből motorhiba miatt, visszaadva a vezetést a középmotoros Auto Unionnak. a sorrend Rosemeyer, von Brauchitsch, Nuvolari volt. A gyengébb Alfa a kevés hosszú egyenes miatt, ami gátolta az ezüst nyilak kibontakozását, Nuvolari szorosan követte von Brauchitsch-ot, míg az elkövetett egy hibát Nuvolari feljött a második helyre. Rosemeyer ekkor 37 másodpercnyi előnnyel vezetett. Három kör alatt Nuvolari utólérte az ő 550 lóerős Auto Unionját, és a 33. körben meg is előzte. A hátralévő 17 körben kellett megőriznie pozícióját. Achille Varzi csatlakozott Nuvolarihoz és Rosemeyerhez a dobogón, miközben a Mercedes–Benzek közül egy sem fejezte be a versenyt. Ez volt Tazio Nuvolari egyik nagy, óriásölő győzelme, az 1935-ös német nagydíjon mutatott teljesítményének a visszhangja; és ez volt a hazatérése az Alfa Romeo versenyautó tervező Vittorio Jano-nak, aki Viktor Jánosként született 1891-ben, magyar emigráns szülők gyermekeként.
Tervben volt még az 1937-es és 1938-as verseny is, de a II.világháború miatt erre már nem került sor. Az ezt követő kommunizmus eltemette Magyarország nagydíj rendezési álmait 50 évre. A 80-as évek közepén Bernie Ecclestone meglátogatta a pályát és elhatározta, hogy Magyarország újra Forma-1-es futam helyszíne lesz első helyszínként a vasfüggönyön túl. A Száguldó cirkusz blog szerint Ecclestone-t lenyűgözte a pálya, de a biztonság miatt jópár fát kellett volna kivágni, a konzervatívok így megvétózták az elképzelést. A Magyar Nagydíj átköltözött a Hungaroringre, egy sárkatlanba épített vadonatúj helyszínre 10 mérföldnyire Budapesttől, ami a pletyka szerint, egy másik ellentétet szült: Czinege Lajos védelmi miniszter járt erre a területre vadászni és aggályát fejezte ki, hogy a vadak elvándorolnak a hangos motorzajtól. A Népliget elfelejtődött—látszólag benépesült férfi prostituáltakkal, akik nem csatlakoztak hozzánk a pályabejárós sétánk alkalmával—ameddig bele nem írják a Grand Prix Legends nevű versenyzős játékba.
Valahogy így lett a Magyar Nagydíj, ez a különös kis verseny a nyári szünet előtt megtartva ezen a lassú, poros nem különösebben színpadias pályán, ahol nagyon nehéz előzni. Ennek ellenére nem lehet mondani, hogy nincsenek meg a legendás pillanatai.
Az első versenyt 1986-ban hatalmas tömeg előtt egy fiatal brazil, bizonyos Ayrton Senna vezette egy gyengécske Lotusban, amíg meg nem előzte őt Nelson Piquet, aki előnyét a célig megőrizve lett a második Magyar Nagydíj győztese – 50évvel az első verseny után.
(Fordította: Csikós Zoltán "CSZ78")