Xbox ONE NAT beállítás

Az FRH versenykiírásokat az új weboldalunkon találjátok!
Idővel egybeépül a két oldal, addig is a türelmeteket kérjük!

KATT A KÉPRE!

 

Xbox ONE Hálózati beállítások

Hálózati beállítások

avagy az Open NAT aranyat ér

 

 

 

 

Forzázás közben sajnos biztosan mindenki tapasztalhatta már, hogy milyen frusztráló tud lenni egy előttünk ugráló, röpködő, majd a semmiből nekünk csattanó autó, vagy ha éppen Mátrix módjára belassul az idő, majd pár másodperc múlva hirtelen visszagyorsul normálra és ezért megyünk a falba. Vagy csak annyi történik, hogy a lobbi egy része nem tud kommunikálni a másikkal. Már ez is tönkre tudja tenni a futamokat, amelyekre sokan és sokat készülnek. Sok hiedelem kering, hogy a rendszer nem bírja a fullos lobbikat (ez már többször bebizonyosodott, hogy tök mindegy, 10 autóval is megtörténhet ugyanaz), nincsen a környéken elegendő MS szerver (vagy vannak, vagy nincsenek, erről szerintem senki nem tud biztosat), stb. Ezek vagy így vannak, vagy nem. Nem tudjuk. Viszont amit meg tudunk tenni a közös ügy érdekében az az, hogy saját részről rendbe tesszük a netkapcsolatunkat, hogy elmondhassuk, hogy rajtunk aztán nem múlt semmi. Ehhez állítottam össze (fordítottam) egy kis útmutatót segítségül. Ha ez alapján már mindenki megteszi, amit tud, akkor nyugodt lelkiismerettel mehet versenyezni, nem rajta fog múlni egy lobbi szétesése.

Ha már van jó minőségű netünk, rúterünk, Xbox One-unk, Forza játékunk, Live előfizetésünk (és mondjuk áramunk) már csak a nem megfelelő NAT beállítás akadályozhat meg minket, hogy egy jó online versenyt fussunk. 

 

De mi is az a NAT? smiley
Network Address Translation, azaz „hálózati cím átfordítás”. Ez gyakorlatilag egy hálózati koncepció, amely megengedi a rúternek, hogy egyetlen IP címet megosszon több eszköz részére.

 

Van-e NAT problémánk?
Ezt könnyen kideríthetjük az Xbox One Settings-Network menüjéből. A középső oszlop mutatja. A NAT vagy
Open (nyitott)
Moderate (mérsékelten nyitott)
Strict (szigorú)

A Strict nagyon korlátozott kapcsolódási lehetőségeket biztosít. Moderat NAT-al nem lehetetlen játszani, de okozhat problémákat. Az Open elérésére kell törekedni, mert ez eredményezi a legjobb kapcsolatot, de még mindig előfordulhatnak bizonyos problémák.

Amikor a NAT moderate vagy strict, a következőket tapasztalhatjuk:
- Nem hallunk másokat, mások nem hallanak minket
- Nem tudunk más partijához vagy lobbijához csatlakozni, vagy egy ismerősünk nem tud a mienkhez
- Ugráló autók, harcosok, mátrixos belassulások, széteső lobbik.

Hogyan érhetjük el az Open NAT-ot?

1. DMZ

A Demilitarizált Zóna (aka DMZ) valószínűleg a legegyszerűbb lehetőség erre. Ilyenkor a rúterünk elkülönít egy területet az Xbox kommunikációjára. A rútereknek mindig vannak biztonsági intézkedései, hogy megvédje hálózatunkat a kívülről érkező fenyegetésekkel szemben, de a DMZ funkciót használva, ezek a biztonsági intézkedések hatályon kívül helyeződnek és a rendszer védtelen marad. Persze ez nem az egész hálózatunkra igaz, hanem csak a specifikus perifériára, esetünkben az Xbox One-ra. Tehát a teljes hálózat védett marad, kivéve az Xbox, amely nem baj, mert az Xbox Live egy zárt hálózat, amelyet külső tényezők nem befolyásolnak, így mindenféle ártalomtól mentes.

A DMZ beállításához el kell érnünk a rúterünk beállításait egy számítógépen keresztül és szükségünk van olyan információkra, mint pl. egy IP cím. Pc-n keresztül megkaphatjuk ezt az infót.

  1.) A rúterünk IP címe általában 192.168.0.1., de pontos infót kaphatunk,ha a számítógép Command Box-ába begépeljük az „ipconfig /all” parancsot. Jegyezzük fel a kapott IP címet.

  2.) Nyissunk meg egy új weboldalt és gépeljük be az IP címet, betöltődik a rúterünk menüje, ami jelszót és login nevet fog kérni. (sok esetben ez default beállítskánt admin-admin). Ha sikerült belépni, általában az Advanced Setting alatt megtaláljuk a DMZ opciót.

  3.) Engedélyezzük a DMZ-t és gépeljük be a kapott IP címet, de úgy, hogy az utolsó értéket változtassuk meg egy másik számra 1-től 9-ig. Az 5-ös pl. egy jó választásnak tűnik. Save and apply all changes. Azaz mentsük el és alkalmazzuk az új beállítást újraindítva a rútert.

Ezt követően be kell állítanunk az Xbox-nak egy fix IP címet, méghozzá azt, amelyet a DMZ-nél megadtunk. Ez azért fontos, mert egyébként a rúterek dinamikusan osztják az IP-t és előfordulhat, hogy legközelebb mondjuk a mobilunk, vagy okostévénk kapja meg a DMZ-ben megjelölt értéket és akkor semmi hatása nincs az egész műveletnek az Xbox-ra.

Menjünk be az Network-be, ott az IP settings-be és válasszuk a manuális beállítást. Az IP címnek adjuk meg azt, amit a DMZ-ben is megadtunk, a többi beállításnak írjuk be ugyanazt, ami eredetileg is volt. Leokézás után indítsuk újra a rendszert és elvileg Open NAT-ot kell kapnunk.  

Itt azért megjegyezném, hogy bár én is ezt a módszert használom, többször előfordult, hogy DMZ alatt is egyszer csak moderate-ra váltott a NAT. Úgy tapasztaltam, hogy ez akkor következik be, amikor Instant on-ból kapcsolom vissza a gépet. Úgyhogy verseny előtt mindig csinálok egy fullos gép újraindítást, és az általában visszaállítja Open-re a NAT-omat. 

2. Port továbbítás

Ez egy kicsit komplikáltabb és ismét csak hozzáférés szükséges a rúterhez, és kell a fix IP cím is az Xbox One-on. Az Xbox Live-nak az alábbi portok szükségesek az xbox.com szerint:

Port 88 (UDP)
Port 3074 (UDP és TCP)
Port 53 (UDP és TCP)
Port 80 (TCP)
Port 500 (UDP)
Port 3544 (UDP)
Port 4500 (UDP)

Ezeket kell beélesíteni a rúter beállításokban az Xbox által használt statikus IP címhez. Ha a beállítás port tartomány megadását igényli, egyszerűen menjünk egy számmal feljebb és egy számmal lejjebb, mint a portnak az értéke, tehát mondjuk UDP 87 és UDP 89, ha a megadott port UDP 88. Fogadjuk el a változtatásokat és indítsuk újra a rútert. Majd csekkoljuk a NAT-ot és remélhetőleg open lesz.  

Ha Open a NAT és még mindig akadnak kapcsolódási gondok, akkor használhatjuk mind a kettő beállítást egyszerre, hogy biztosan nyitva legyen minden szükséges csatorna.

 

Egyéb jó tanácsok:

Minél gyorsabb a netünk, annál jobb lesz a kapcsolatunk, ez ilyen egyszerű. A fontosabb érték a feltöltési sebesség. A 2 Mb-es feltöltés már jónak minősíthető kapcsolatot eredményez, de ahogy írtam, jó, ha minél több ez is. 512 Kb-os feltöltés minősül a minimumnak a lagmentes játékhoz. Ha lagmentes játékot akarunk, akkor maximalizálni kell az elérhető sávszélességet, azaz kapcsoljunk ki egyéb le- és feltöltést végző programokat, hálózati eszközöket. Ez nagy javulást eredményezhet. 

Az sem mindegy, hogy vezetékkel, vagy anélkül kapcsolódunk. A vezetékes kapcsolódás adja a legstabilabb kapcsolatot, amelyet nem befolyásolnak külső körülmények és hatások. A 2-5 m-es vezetékhossza a legideálisabb, azon felül is működik persze, de mivel az adatnak hosszabb utat kell megtennie, nagyobb a lag esélye is. 

A vezetéknélküli kapcsolódásnál nőhet a lag esélye, a külső behatások és a távolság miatt. Jó, ha a wifi rúter valami központ helyre tesszük, távol a falaktól vagy fém tárgyaktól, mert ezek gátolhatják a jel terjedését és erősségét.  

A wifi kapcsolat a frekvencián alapul, ezért ha csökkentjük más vezetéknélküli eszközök interferenciáját, ez segít megőrizni a jel tisztaságát. Ezt annak a wifi csatorna megváltoztatásával tehetjük meg, amelyiken a szélessávunk működik. Vagy az is egy megoldás, ha minimalizáljuk a házban használt wifi-s eszközök számát.

 

Remélhetőleg ezekkel az útmutatókkal és tippekkel a játékélmény sokkal jobb lesz! Természetesen nem csak a Forzában, de minden más multiplayer játékban is. 

Jó tapadást! 

© Zsozsa

 

 
 

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!