Forza Motorsport 4.

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Forza Motorsport 4.

Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4

Jómagam azon konzolosok közé tartozok, akik már a Forza sorozat előző tagjaival is mélyebb kapcsolatot ápolt, így én már a bejelentés óta tűkön ültem, hogy kézbe vehessem a sorozat legújabb tagját.  A nyári előrendelés óta sok idő eltelt, hogy a futár meghozza a csomagot de azon a bizonyos pénteki napon (Október 14, 2011) végre a kezembe foghattam és azonnal bele vethettem magam az őrült sebesség és manőverek mámorába. Lelkesedésem azóta sem csillapodott és így kb. 30 óra (a beépített statisztika szerint) vezetéssel töltött idő után megpróbálom valamilyen formába öntve bemutatni nektek a sorozat legújabb tagjának minden porcikáját. Remélem nem hagyok ki semmit:)

 

Elsőnek vegyük számba a száraz tényeket amiket aztán majd pontról pontra részletesen is kitárgyalunk. Tehát mit is kínál nekünk a Forza 4.  Élményt nyújtó grafika, valósághű menetdinamika, több mint 350 autó, több mint 100 pálya, Autovista!, világtúra, teljesen átdolgozott online funkciók, és persze az előző részekből már jól ismert tuningolási lehetőségek.

Kezdjük hát a látvánnyal. Azt is mondhatnánk, hogy fantasztikus! Valljuk be, hogy a Microsoft konzolja nem mai darab már. A legutolsó frissítés is csak inkább ráncfelvarrás volt, maga a vas nem változott, de  a Turn10-es srácok még így is ki tudták hozni a maximumot ebből az alapanyagból. A család előző tagjához képest olyan ugrás mint ide a hold. A játék felbontása 720p és még v-sync mellett is 60 fps-el fut, és ezekből az értékekből soha nem enged. Függetlenül a pályától és az azon lévő autók számától. Nem rossz! Szerintem úgy a legjobb ha képekben próbálom nektek megmutatni ezt, tehát álljon itt 2 db kép amit a játékból mentettem ki. Minden játékos egy rövid regisztráció után a forzamotorsport.net helyen letöltheti saját, de akár mások fényképeit és videóit is. (így egyébként tök szép háttérképeket lehet csinálni)

Fenti kép az “Otthoni helyen” készült, és ez még nem is a legnagyobb felbontású kép amit ki lehet nyerni a játékból.

Ez pedig verseny közben készült a beépített kamera segítségével és mintegy 20 MB-ot nyomott amikor letöltöttem. Remélem valamilyen szinten átadja a játék valódi megjelenését, és érezhető, hogy ez a 720p tényleg 720p.

Beszéljünk az autókról. Ahogy már említettem közel 400 autóval van dolgunk és világ szinte összes gyártójától kapunk autókat, a legexkluzívabb gyártóktól egészen a megfizethető árú Suzuki-ig. Itt jegyezném meg, hogy szerintem a legendának számító Trabantot igazán belepakolhatták volna. Mindegy majd a következő részben:P Az autók a márkákon kívül osztályokba vannak sorolva, ami a teljesítményüket és “fejlettségüket”  jelöli. Az alap osztályok F-től egészen A-ig tartanak. Példával elmondva 2011 Ford Ka-tól mondjuk az A osztályos Audi RS6-ig. Ezek után jönnek az utcai és a verseny kategória között álló S osztályú autók, amik leginkább az utcára szánt versenyzésre is alkalmas autókat fedik le. Ezeken felül már csak az R osztályú autók vannak, R3-tól R1-ig bezárólag. R1-snek számít az Audi Le-mans-i csodagépe. Tehát az autók számával, minőségével nem kell szégyenkeznie a játéknak, minden autó rajongó megtalálja benne a maga kedvencét/kedvenceit, gyártótól és teljesítménytől függetlenül.

Egyébként az autók száma folyamatosan bővül a Live! rendszer segítségével.  A fejlesztők folyamatosan dobálják ki az újabbnál újabb gépcsodákat, az éppen aktuális megjelenésektől a veterán darabokig. Persze pár forintot mindig rá kell szánnunk ha éppen bővíteni szeretnénk a garázsunkat. A megjelenést követően egyébként elérhetővé vált egy „Season Pass” ami annyit takart, hogy az elkövetkezendőkben megjelenő első 5 autócsomagot  ki lehetett váltani, ami jelentős kedvezménnyel járt. Ezekből egy már meg is jelent, November Speed Pack néven ami a következőket tartalmazza. 2012 Lamborghini Aventador LP700-4, 2012 Aston Martin Virage, 2011 #2 Audi Sport Team Joest R15++ TDI,  2011 Audi RS3 Sportback, 1957 Chevrolet Bel Air,  2012 Dodge Charger SRT8, 2011 Ferrai () 62 Risi Competizione F458 Italia,  2013 Ford Focus ST, 1992 GMC Typhoon, 2011 Volkswagen Scirocco R.

Az autók után nézzük meg a pályákat. Megközelítőleg 26 helyszínről választhatunk, helyszínenként több pálya is elérhető mérettől, iránytól függően. Helyszínenként  4-10 pálya áll rendelkezésünkre, rövidebbek, egyszerűbbek, teljes GP pályák, hosszabb pályák, tehát ebben is mindenki megtalálja azt amire szüksége van.  A teljesség igénye nélkül itt van pár nagyobb név:  Hockenheimring, Indianapolis, Nürburgring, Le Mans, Silverstone, Suzuka, TopGear teszt pályája. Maguk a pályák nagyon szép és részletes kidolgozást kaptak, kimondottan élethű a pályán kívüli világ is. A pályák méretei, arányai, nyomvonalai igazi szimulációs élményt nyújtanak, 100%-ban teljesen megegyeznek való világban létező társaikkal. Így ha az ember azt tervezi hogy ellátogat a zöld pokolba nyugodtan betanulhatja a pályát ezen módszer segítségével is:) A kidolgozottságukról a lenti képek többet mondanak mint a szavak.

A pályák is bővülnek, igaz nem olyan gyakran mint az autók, de időnként mindig kapunk valami új körözni valót.

Tehát az autók és a pályák hozzák azt, amit egy igazi szimulátornak hoznia kell. De mi a helyzet az autók vezethetőségével, dinamikájával kapcsolatban? Amikor a Forza 3-al játszottam azt hittem közel állok valamennyire a valósághoz. DE sajna nem! Most állok közel a valósághoz. Ha az ember jót akar magának nem rángatja a kormányt, nem fékez hirteleneket, nem nyomja tövig a gázt a kanyar kijáratánál mert egy erősebb autó egyből megbosszulja magát. Persze a vezetést könnyítő funkciók, blokkolásgátló, kipörgésgátló, menetstabilizátor, stb. tetszés szerint állítható, de az igazi élmény ezek nélkül hajtani. Minden segítséget kikapcsolva egy izmosabb autóval például egy Koenigsegg Agera-val egy 10 körös versenyt igazi tempóban végignyomni kifejezetten megpróbáltató. Minden kanyar kész kihívás az előzésekről nem is beszélve. Egy erősebb autóval minden percben koncentrálnunk kell, mert egy nagyobb tempóval való megérkezés egy kanyarba azonnal visszaüt. Hihetetlenül jól lehet érezni az autó minden mozzanatát fékezésnél és gyorsításnál egyaránt. Lejtőn lefele kanyar előtt egy a kellőnél intenzívebb fékezésnél az autó hátulja azonnal kitör, és még gyakorlott kezeknek is igen nehéz megfogni vagy valamilyen szinten korrigálni. Kigyorsításoknál a játék nagyon jól szimulálja a megcsúszást és az autó mozgását, ezért figyelmesen kell megválasztanunk az íveket és a tempót ha jó köröket akarunk futni. Teljesen magától értetődően az autók menettulajdonságai autóról autóra változnak, egy Aston és egy Ferrari között jól észrevehető különbség van, tehát ha az ember autót vált akkor a vezetési stílusát is át kell váltani az éppen aktuális gépre való tekintettel. Az autók valósághű mozgását jól tükrözi az is, hogy egy driftelésre megépített autóval a valósághoz igen-igen hasonló mutatványokat tudunk művelni. ( már persze aki tud driftelni, és nem csak megcsúszni :) )Tehát akit a drift érdekel szintén kötelező kipróbálnia. Számomra nehéz leírni, hogy mitől tekinthető egy autós szimulátor igazán annak, de az eddigi tapasztalataim szerint kijelenthetjük, hogy a Forza 4 valójában az. Persze semmi sem lehet a valóságnál valóságosabb, de úgy gondolom a Forza széria ebben a tekintetben nagyon szorosan megközelítette ( lehet utol is érte ) a pc-n való szimulálást, így most már konzolon is ugyan olyan élményben lehet részünk mint pc-n. A Forza 4 szimulál! :) Saját video híján, más tollával ékeskedve, itt egy Ferrari és a Nürburgring, remélem szemlélteti valamennyire a lényeget. Sajnos a grafika minősége nem tükrözi az igazságot:(

Az autó jól vezethető, de mi van akkor ha nem vagyunk vele teljesen megelégedve? Azt akarjuk, hogy gyorsabb legyen, jobban tapadjon a kanyarban vagy éppen gyorsulni akarunk vele? Tuningolunk! Persze a tuningolás alatt itt nem a Need For Speed Underground tuningot értem, hanem egy az autó legutolsó porcikájáig való átalakításáról, finomításáról van szó. A lehetőségek száma és módja kis túlzással határtalan. Az autókban mindent ki tudunk cserélni. Kormánymű,felfüggesztés,rugók,kerekek,fékek,gumik,keresztmerevítők,tengelyek, cserélhetünk hajtásláncot, első kerekesből hátsót vagy 4WD-t kreálhatunk. Ami a motort illeti itt is aprólékos dolgokat találunk. Cserélhetünk hengerfejeket,szelepeket,turbót,kompresszort,légszűrőt,hűtést, kuplungot, lendkereket és még ezer egy dolgot ami így most hirtelen nem jut eszembe. Ha kevésnek találjuk a motor erejét, lehetőségünk van komplett motor cserére is. Az egyetlen határba itt ütközünk. Sajnos nem tehetjük meg, hogy a Lianába egy Subaru motort teszünk, mert egy gyártótól való autóba csak azonos gyártótól való motor engedélyezett és abból is csak szűkös keret áll a rendelkezésünkre. De azért érdekes dolgokat lehet összehozni. Az autók kaszniján lökhárítókkal és szárnyakkal változtathatunk, így nyerve plusz leszorító erőt és csökkentve a súlyt. Súlycsökkenést úgy is elérhetünk, hogy teljesen kipakoljuk az autót, bukócsövet és sportülést teszünk bele. Egyszóval nincs olyan dolog, amit egy igazi autóval meg tudunk csinálni, de itt nem. Ja de van! Izzót nem tudunk cserélni. Az alkatrészek fajta és minőség szerint csoportosítva vannak, pl. verseny légszűrő vagy sport légszűrő. Tehát az alkatrészek tekintetében teljesen szabad kezet kapunk. Kényünk kedvünk szerint alakíthatunk, szerelhetünk, amit aztán ezeknek az alkatrészeknek az aprólékos és pontos beállítása követ. Hisz ha könnyebb az autó más lesz a futása, egy új váltó nincs beállítva a mi motorunkhoz. Tehát nézzük, mik azok a “láthatatlan” beállítások amik a szerelés után következnek.

Azonban HOPPÁ! Most jut eszembe egy érdekes dolog. Van egy autó a játékban, a neve Tesla Roadster. Mondanom sem kell elektromos. Hengerfej csere???? Turbó????? Vajon ezt hogyan tudjuk tuningolni. Magam sem tudom. Nézzük!

Ahogy sejtettem a srácok nem felejtették ezt el, és nem egy “ez az autó nem átalakítható” felirattal találkoztam. Az autó külön alkatrészeket kapott, többek között lehetőségünk van egy sport villanymotor beszerelésére is. Nem rossz:)

Na térjünk vissza a beállításokra. Mikre is van lehetőségünk itt. Megpróbálom nektek bemutatni az összeset. Guminyomás, sebességváltó (nagyon precíz),kerékdőlések minden irányban és bármilyen szögben, kormányszög,kereszt stabilizátorok elöl és hátul,rugók keménysége és utazómagasság,lengéscsillapítók visszarúgás- és összenyomódás keménysége,leszorító erők elöl és hátul,fékek(egyensúly és fékerő),differenciálmű. Nagyjából ennyi, nem kevés lehetőségünk van babrálni, igen kemény másodperceket lehet itt nyerni vagy éppen veszteni. Megjegyezném, hogy számomra egy kicsit hiányzik innen az, hogy magába a motorba bele tudjak nyúlni valamilyen szinten. Befecskendezés, porlasztás,lökettérfogat, stb. módosítása és éppenséggel ezek magukkal vonhatnák a motor élettartam csökkenését is, had kelljen 5 verseny után motort cserélni. Nekem nagyon bejönne:) De ne legyünk telhetetlenek, itt is csak azt tudom mondani, remélem a következő epizódban.

A beállításainkat természetesen ellenőrizni is tudjuk, így számokban is látjuk, mik azok amiket elrontottunk vagy éppen pont optimálisra állítottunk. A menüben található egy “Beállítási szintek” gyors ellenőrző, ami az alap adatok megjelenítésére éppen megfelel. Többek között itt láthatjuk a 0-100-ra és 0-160-ra való gyorsulást, a végsebességet, a féktávolságokat és az oldalirányú terheléseket különböző sebességeknél. Akiknek ezek az értékek nem nyújtanak kielégítő visszajelzést, az tesztvezetés közben előhívhatja a telemetriai adatokat így menet közben ellenőrizhet mindent. A telemetriában általános infókat kapunk az aktuális turbó nyomásról, a kuplung állásáról, a pillanatnyi teljesítményről Kw-ban és a pillanatnyi nyomatékról Nm-ben. Kapunk súrlódási keréknyomási adatokat, kerekekként a sebességet,kopási %-ot,hőmérsékletet(ebből 3 fajta van:külső,közepes,belső),megkapjuk a rugók egyenkénti pillanatnyi magasságát, kapunk egy óriási gyorsulási ábrát ami az éppen ránk ható G erő nagyságát és irányát mutatja és egy sérülési diagramot hogyha hibáztunk volna pontosan lássuk melyik alkatrész mennyire hibásodott meg. Persze ezeket külön-külön oldalon szép részletes és színes ábrákon láthatjuk. Sajnos itt is van kisebb szívfájdalmam, méghozzá az hogy ezeket a telemetriai adatokat nem tudjuk elmenteni és később visszanézni. Milyen király lenne, ha ki is tudnánk nyomtatni :D ( Csak ne lennék ennyire telhetetlen... )

Tehát a tuningról ennyit. Azt had jegyezzem meg, hogy az autó külsején a művészkedő kedvűek kiélhetik a fantáziájukat, az átfestés menüben sem nagyon találunk korlátokat. Nem részletezném, csak egy képpel mutatnám be. A festést és a hozzá való tuning csomagot köszönjünk a PRH-s srácoknak.

Ha kicsit pihenni szeretnénk két verseny között, de továbbra is csak az autók járnak a fejünkben és szeretnénk még többet megtudni róluk, akkor jöhet az AutoVista! A lényege, hogy az autókba teljes betekintést nyerünk és miközben éppen a motort vagy a felfüggesztés csodáljuk a TopGear-ből jól ismert Jeremy Clarkson dörmög a fülünkbe minden olyan infót és érdekességet, amit az adott autóról tudni érdemes. Természetesen magyar felirattal. Sajnos nem minden autónál van lehetőségünk a vistára, jelen pillanat 20db ilyen autónk van (2 db rejtett titkos autó is:) ) de ezek is bővülni fognak, valószínűleg ezek nem lesznek fizetős tartalmak. De beszéljenek helyettem itt is inkább videók.

Miről szól a játék? (Tudom) Hülye kérdés.... Meg kell nyerni minden versenyt:) De hogy ez mégse legyen annyira unalmas, lehetőségünk van a világtúrára. A világtúrán az amatőr szinttől juthatunk el egészen a legenda osztályig és e közben egyre több és nehezebb versenyeken kell részt vennünk. Közben szépen lassan bejárjuk az összes helyszínt és a legtöbb pályát. Ha elértük az utolsó szintet természetesen nincs vége a játéknak. Előröl kezdhetjük a túrát, addig amíg az összes versenyt be nem fejezzük. Ez a single player rész igen hosszadalmasra sikerült, nem hagyták a fejlesztők, hogy bárki hamar azt mondhassa kész vagyok nincs miért játszanom. 30 óra után 9,6%-nál vagyok a játék menetében, tehát ha lineárisan nézzük kb. 300 levezetett! óra után kerülünk a játék végéhez. Ez még a fanatikusoknak sem egyszerű szerintem. Azonban vannak akiket a gép ellen való kőrözgetés nem izgat fel igazán és nem is nagyon szeretik, nekik ott van az előző részhez képest sokkal fejlettebb és szórakoztatóbb online rész a Live! rendszeren. Itt a sima versenytől egészen a teljesen extrém játékokig versenyezhetünk egymás ellen. Minden játékmód a rendelkezésünkre áll, versenyezhetünk gyári autókkal is, de beállíthatjuk azt is hogy milyen szintű tuning legyen engedélyezve. Mehetünk több osztályos versenyt is, amikor 2 mezőnyre bomlik a mezőny így az alacsonyabb osztályúaknak mindig figyelni kell a tükröt. Ha úgy gondoljuk üres pályán mi lennénk a leggyorsabbak, akkor a Rivális módban lehetőségünk van összemérni tudásunkat gyors körön más játékosokkal. Beállíthatunk riválisokat, akik ha megdöntik az időnket, a rendszer automatikusan jelez, hogy most nekünk kell előhúznunk valamit a zsebünkből. Ebben a módban nagy népszerűségnek örvend például a “Megfizethető árú autó” kategória ami a TopGear-ből ismert pályán és autóval folyik, és tulajdonképpen egy óriási mágnes táblát állít a világon, amire Jeremy Clarkson pakolgathatja az időket:) Ahogy mondtam a drift szerelmeseinek is ajánlott kipróbálni, hisz az online részen is nagy figyelmet kap ez az ág. Külön drift versenyek indulnak ahol a minél több pont elérése a cél, és természetesen a pontozás az igazi drift szabályai szerint történik. További változás az online versenyekben, hogy 16 főre emelkedett a maximális játékosok száma. Így azért már eléggé izgalmas futamokat lehet nyomatni. De itt még nincs vége az online játéknak. Ha nem akarunk se előzgetni, sem gyorskörön koncentrálni, akkor jöhet a szórakozás. Természetesen autókkal. Nem részletezem, inkább a fantáziátokra bízom és csak a játékok nevét írom le. Fogócska(vírus szerűen), Macska egér, Kapd el a fogót és Foci. Ezek a játékok garantáltan órákra lekötik az embert:)

Had mondjam el nektek egy példával, hogy a fejlesztők mennyire odafigyelnek az online játékra. Pontosan a megjelenés utáni első hivatalos versenyről van szó. Ezt a versenyt a Turn 10 a BMW-vel együtt szervezte. A Nürburgring GP pályáján egy 2011-es M5-el kellet gyors kört futni, és a 12 leggyorsabb játékos, egy tesztvezetést nyert ugyan ezen a pályán pár igazi BMW-vel. Tényleg megérte nagyon gyorsnak lenni:) Sajnos igaz ezen csak német lakcímmel rendelkező játékosok indulhattak ,(gondolom a BMW javaslatára) de azért mégis jó látni, hogy a játékból hogyan lesz valóság.

Arról nem is szólva, hogy aki élő emberek ellen szereti összemérni a tudását, és még csapatba is szeretne tartozni, annak biztos tetszeni fog az Autó Klub része a játéknak. Itt az emberek csapatokba verbuválódhatnak, ahol aztán megoszthatják autóikat, tuningjaikat, festéseiket. A klubok harcolhatnak egymás ellen mind versenyen mind gyorskörön, tehát már nem csak az egyéni teljesítmény számít, hanem az, hogy a csapatunkat előre juttassuk. Jó volt látni, hogy a magyar klub az elsők között indult el. És itt jegyezném meg csendben, hogy aki kedvet kapott ehhez a játékhoz és szeretne hetente honfitársai ellen versenyezni esetleg bajnokságokon elindulni, az látogasson el Crazyman www.crazyman.hu oldalára ahol minden infót megtalál a magyar forza közösségről.

Összefoglalva tehát elmondhatjuk, hogy a Forza Motorsport 4 kinőtte magát a játék kategóriából, és belépett a szimulátorok világába. Az autók, a pályák, a grafika mind-mind fantasztikusra sikerültek, hogy a vezetési élményről ne is beszéljünk! Úgy gondolom akinek lehetősége van rá az mindenképp próbálja ki, de vigyázzon vele, mert függőséget is okozhat! :)

Remélem nem hagytam ki semmit a bemutatóból és sikerült nektek bemutatnom a Forza család legújabb tagját.  Azt is remélem tetszett és élveztétek, végszónak álljon itt egy videó. Ez a kis videó a Forza 4 introjának egy élőszereplős változata és remélem kedvcsinálónak sem utolsó!

További szép napot nektek!

© Zakhar Gábor /Gamertag: GZakhar88/


NINCS jogosultságod hozzászólást írni!