WTCC futam és FRH találkozó! Pár nap elteltével, még mindig erről beszélnek az emberek....
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Elkészültek az FRH emléklapok Végre...
Budapest titkos utcai versenypályája Gondolom senkinek nem mondok újat, ha azt mondom...
FRH Karrier
Ünnepi ADOMÁNYOZÁS! ODAÉRT AZ ADOMÁNY!
Újabb autók a PRH SHOP-ban!!! Primordial Racing Hungary Kettő vas került fel, amit használjatok...
Karácsonyi adományozás! Egységben az erő!
Zöld Pokol - forma autó Andreas "Andy" Gülden a Nürburgring Vezetéstechnikai Akadémia vezetője a...
Game Day Köridő Kattints ide és kövesd a ranglistát: LIVE...
Lotus a Rallyban A 70-es 80-as évek fordulójának rally világbajnokságain a Lotus sikeres gyártó...
DTM - legjobb festés Eredményhirdetés!!!
FRH találkozó Endurance!
FRH 2.Szülinap "Nem kétséges mikor vette kezdetét az autóversenyzés, az nap amikor...
Együtt a legenda és az utóda Egy jól kitalált videóval népszerűsíti a nemrégiben...
Trollok útján bringával 80-nal rükvercben Te be tudnád vállalni?
Forza 4 festés Migren "tollából" Egy csokorba szedtem Migren77 újabb alkotásait
FRH Találkozó 2013 Gokart Emlékezetes nap...
Forza Racing Hungary póló - matrica (UPDATE) avagy most sem fenékig tejföl az...
Egyre gyorsabban közeledik az idő, mikor is megjelenik a Forza Motorsport 4. Többen kérdezték,...
Szilveszter Rallye 2012 Gala sporttársunk az év végén sem fért a...
Kesjár Csaba ma lenne 50 éves... Sokan gondoltuk azt anno (és talán sokan hisszük még ma...
A Jalopmik autós híroldal (aminek néhány cikkét ezen az oldalon is láthattátok már) cikkezett...
Végre elkészültem a Tökölön készült képeim összefűzésével. Ami érdekes lehet. a videóban...
Forza 4 Örökranglista Mivel tegnap volt pontosan 6 hónapja (fél éve), hogy megjelent a...
Ordas kamu a fekete fallosz? Ott voltam. Láttam. Megtapogattam. A Nissan Deltawing, bizonyos...
Karácsonyi adományozás Tavaly megmutattuk mindenkinek, hogy az FRH (Forza Racing Hungary)...
Controller Magazin és a Forza 5
Szirák RS 2014.05.23 - 24.
A Nagy Futam
MIGREN csapattársunk új FRH lógói. A kirakatomban megtaláljátok. FRH csapattagoknak elküldöm...
Maximulator bemutató Nem olyan régen kaptunk egy megkeresést a Maximulator csapatától,...
Xbox ONE vagy nincs? Bécsi túra a csodamasináért...
Bemutatkozik a Zengő Junior Team! A Zengő Motorsport két autóval benevezett a...
18. Veszprém rally - 2011.07.09. Tűző napsütés, ezer fok. Sör, üditő, és szendvicsek...
Megjelenés december 6-án, tehát a Mitulás Báti hozza! A Microsoft bejelentette az új...
Rózsa RS 2014.06.21 - 22.
Luke, én vagyok az apád
Jelentkezz stafftagnak és segítsd Te is a csapat működését! Szívesen segítenél az FRH...
Racers for Race
FRH Örökranglista 2013 Egy korszak ismét "lezárult" a csapat számára... Táblázat...
Ez nem mai hír, csak most bukkantam rá, és mint érdekesség rakom ki. Júniusban itt az oldalon is...
DTM - legjobb festés Festések versenye!!!
FRH találkozó Pénzbefizetés okt. 20-ig!
Forza és én... Egy lelkes Forza rajongó írását olvashatjátok. Ami az FM3 és...
Igen, jól látod kedves barátom! Hiába csóválod a fejed, hogy ez lehetetlen, meg biztos jól...
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenyének...
Az INTERNATIONAL SUPERSTARS SERIES egy az FG GROUP által szervezett versenysorozat, mely 500...
Michelisz Norbi itthon! 2 Tegnap délelőtt hívott Sanya, hogy ha ideje engedi akkor találkozni...
FRH TALÁLKOZÓ Még frissek az élmények…
Trófea feleség Bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy
2014 Összefoglaló
Gyors infó azoknak akik jönnek vasárnap valamelyik online versenyünkre! Rendhagyó...
Nagy Futam II Infiniti Red Bull Renault
Hálózati beállítások avagy az Open NAT aranyat ér
FRH találkozó Pénzbefizetés nov. 3-ig!
Ismét elkészült egy pompás matrica a Forza 3-ban! Mikor Michelisz Norbi megjelent a...
2011 Karácsonyi Adományozás Bizonyára emlékeztek, hogy tavaly az ünnepek előtt, az...
FRISS INFÓK!!! A holnapi napon 9:00-tól elérhet aki akar a következő telefonszámon: +36303261063...
Újabb PRH autók a KlubGarázsban!!! Kettő vas került fel, amit használjatok bátran!
Egy lelkes Forza rajongó, gondolt egyet és kettő lett belőle. Akinek mindene az autó annak biztos...
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Na srácok. A póló ügy. Többen megkerestek a csapatból, hogy ők szívesen rendelnének...
Luxus telefont ad ki a Lamborghini Te előrendelsz?
Újabb Bulirendszám-os autó! A márka maradt, a köntöst viszont újragondoltuk.
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Lezárult a FRH (Forza...
FIGYELEM! A napokban két Xbox Live profilfeltörésről is olvastam.
Migren77 és a Ferrari 599XX Corrupted keresett valamelyik nap az XBox Live-on, és kérte...
Stadium Super Trucks A világ legjobb autóversenye
Forza 6 Demo Szerintem...
Van egy csapattársunk aki már több éve folyamatosan segíti a csapatot a munkájával. Ő...
GT Open - Festőverseny Sorsolás!
BMW Car Dashboard Design Mindent a szemnek...
ÚJ FRH TAGKÁRTYÁK! Forza 5
Forza Racing Hungary Autóklub a Forza 4-ben! Kihasználva a játék lehetőségeit létrehoztunk...
FRH találkozó Pénzbefizetés okt. 20-ig!
FRH JÁTÉK! Sorsolás
Teher- robogó? Kubo!
Egy önzetlen felajánlás Szeretném megköszönni a Black Ball Sharks biliárd csapatnak és személy...
Nincs füst, nincs zaj...
A JAS Motorsport cégről Mindent láttunk már, amit látni kell. A teszt megvolt, menjünk...
A Top Gear tesztpálya felkerült a Google Street...
2011 LA Design Challenge A 8. alkalommal megrendezésre kerülő LA. formatervezési versenyen...
Isle of Man TT, 2011 2011. június 13., hétfő 09:11 Ott állok Giacomo Agostini, Phil Read, Kel...
Régen hallottunk Galáról Most nem csak a köridőzés hanyagolásáról van szó...
Most akkor vége?
TORA 24 órás verseny (FRISSÍTVE! 09.16.)Van aki hallott a dologról, van aki nem. Egy biztos nem...
Itt a Primordial Racing Hungary legújabb kiadása. Ezúttal az alacsonyabb osztályok szerelmeseit...
B.Ú.É.K. Örülök, hogy egész évben itt voltatok. Akár regisztráltként, akár csak...
FRH találkozó a Hungaroringen Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
GT Open - festőverseny Szavazz te is!
Újabb FRH póló
Magyarországon? Élménybeszámoló
Örömmel jelentem be a Primordial Racing Hungary legfrissebb kiadását. Egy S700-as Lamborghini...
Szilveszter Rally 2013 Galuska Szabolcs – Várfalvi Gábor Lada 21074
WTCC futam és FRH találkozó a Hungaroringen 13:00 - 13:15 között találkozunk a jelölt...
Ismét Supercar találkozót rendeztek a Japánok, Fuji hegy lábánál.. A találkozó résztvevői:...
Az első Millenium Racer
Le Mans 4H Emléklapok
MIDEX Cered RS 2014.04.12-13
Ott voltam. Láttam. Megtapogattam. A Nissan Deltawing, bizonyos körökben száguldó péló néven ismert versenyautó nem az, aminek gondoltuk. Bizonyítékaim vannak. Lefotóztam. Beszéltem a nagy összeesküvés kitalálójával is. A térdét csapkodta a röhögéstől, amikor megtörtént a leleplezés. Készüljenek fel, soha nem látott képek következnek.
Hát ez meg mi a bánat? A képeken még kicsit másképp nézett ki
Szép fotókat láttunk a Deltawingről, menő háttér előtt, stúdióban, szélcsatornában. Fáradhatatlanul verték a dobot a Nissannál, hogy emberfeletti teljesítménnyel próbálnak elkészülni a Le Mans-i versenyre - döbbenetes adatokkal dobálóztak, a versenysport forradalmi megváltoztatásáról, sokszor minden konkrétum nélkül, ködös utalásokkal. Addig sulykolták a megfelezett tömeg, légellenállás és fogyasztás hármasát, hogy a végén már majdnem el is hittük, valami csodálatos, jövőbe mutató hímnyílvesszővel van dolgunk.
Erre előállnak ezzel.
Aprólékosan megépített holmi, de nem igazán versenypályára való
Kétségtelen, elkészült. Csak kicsit másra számítottunk. Elöl keskeny gumik, hátul úthengerek, egyhatos motor, függőleges vezérsík - eddig minden stimmel. De ha kicsit közelebb megyünk, kilóg a csontos, patkolt lóláb. Elöl mankókerék. Peugeot 207-es fényszórók. Hétezerig skálázott VDO fordulatszámmérő. Hoppá.
Kiderítettem róla mindent. Egy Westfield-féle Lotus 7-klónból építették. 1,6-os Ford motor van benne két ikerkarburátorral. Hátul egy jó öreg merev tengely teszi a dolgát, elöl átfaragták a Westfield-futóművet. Mindezt 39 nap alatt állította talpra Andy Saunders, és lábon jött el vele a Le Mans-i versenyre.
Működik, láttam
Ha már kikiáltottuk a Deltawinget közönségkedvencnek, a replikája túltesz rajta. Ahol csak felbukkant, mindenki könnyezett a röhögéstől, annyira imádnivaló jelenség. Ben Bowlby, az igazi Deltawing atyja, külön megkérte Andy-t, hadd üljön bele. Aztán a pilóták, majd szép lassan mindenki végigülte a Nissan-csapatból. Zseniális alkotás, és működik. Andy szerint egész jól lehet menni vele, amin a nullás autó Le Mans-i produkciója után nem is csodálkozunk már annyira.
Hogy minden félreértést eloszlassak, a sufniban összekendácsolt paródiát a Top Gear rendelte meg Saundersnél, aki már többször bizonyította bizarr autóépítési tehetségét. Poén az egész, nincs semmi tervük vele, nem fog szerepelni a tévében, csak a mókázás kedvéért építtették meg. Aki kíváncsi a részletekre, nézzen el Andy oldalára, érdemes.
Minimalista vezetőfülke
Az igazi Deltawing szereplése viszont sokakat meglepett, köztük engem is. Az egy dolog, hogy az Indycar sorozathoz találták ki vagy három évvel ezelőtt, aztán miután ott nem találtak tárt karokra, átmentették a koncepciót a Le Mans-i 24 óráson történő szereplésre, majd amikor már majdnem kész volt, mögé állt a Nissan, noha az autó központi celláját az Aston Martintól vették át. A kusza történet kibogozásánál is izgalmasabb kérdés volt azonban, hogy hogyan a rossebbe működhet egy ilyen jószág.
A Deltawing népes rajongótábora mellett nem kevés kétkedő akadt. Magam is zseniális marketingmanővernek tartottam, ahogy a Nissan felkarolta a projektet, viszont a műszaki oldalával nem tudtam kibékülni. Nyilván csak azért csinálták ilyen furcsa alakúra az amerikaiak, hogy minél nagyobb feltűnést keltsen. Szép a 475 kiló, a 0,24-es alaktényező sem rossz, és a könnyű 1,6-os turbómotor is nyilván hatékony tud lenni. De miért nem lehetett belecsomagolni ezt a technikát egy normális kinézetű kasztniba? Ben Bowlby viszont minden rosszindulatú feltételezésemet eloszlatta.
Az ízig-vérig angol Ben találta ki a Deltawinget, még amikor az amerikai Chip Ganassi alkalmazásában állt. Előtte a Lolánál dolgozott, vagyis van némi fogalma a versenyzésről, 85 óta van a szakmában. Hogy honnan jött az ötlet, elvész a múlt ködjében, viszont a ránk zúdított tonnányi marketingrizsa alól kimászva üdítő volt Bowlby-val beszélgetni. Nem volt mellébeszélés, mindent elmondott. Interjú következik.
- Meglepő húzás volt, amikor az Indycar elutasítása után bejelentették, hogy Le Mans-ban fognak indulni, ráadásul később kiderült, hogy egy Aston Martin AMR-1 kasztni köré építik az autót. Elmondaná, pontosan hogyan történt ez az átmenet?
- Persze. 2010 októberében találkoztam az ACO (a Le Mans-i 24 órás versenyt szervező klub - a szerk.) embereivel, miután az Indycar úgy döntött, hogy nem minket választ. Úgy érezték, hogy a Deltawing remek projekt az 56-os bokszhoz (amelyből minden évben innovatív kreációk indulhatnak mostantól), viszont aggódtak, hogy a karcsú test nem lesz elég biztonságos. Megkérdezték, nem tudnék-e beletenni egy normál LMP1-es középső cellát. Simán, válaszoltam, és egyetértettünk abban, hogy mindenki számára az volna a legmegnyugtatóbb megoldás, ha vennénk egy már létező kasztnit, és aköré építenénk az autót. (A kasztni alatt itt a vezető körüli részt kell érteni, amelyre szigorú FIA-előírások vonatkoznak, komoly törésteszteken kell átmennie.) És mivel az Aston Martin éppen visszavonult az LMP-ből, megvettünk tőlük két kasztnit, és ezzel megspóroltuk a borulási teszteket. Így is meg kellett csinálni a különböző törésteszteket a köré épített autóval, mégis ez volt a legegyszerűbb.
Le Mans előtt nagy volt a titkolózás
- Amíg az Indycarról volt szó, más kasztniban gondolkodtak?
- Igen, saját tervezésű kasztnink volt. De mivel annyira kevés időnk maradt Le Mans-ig, még örültünk is a kész cellának. Amilyen őrült tempóban dolgoznunk kellett, hogy egyáltalán elkészüljünk a versenyre, jobban jártunk ezzel a megoldással.
- Annyira nem tudunk semmit az autó műszaki tartalmáról, hogy olyan találgatások is voltak, miszerint a Deltawing keresztmotoros.
- Nem, hosszában van benne a motor, mögötte a váltó. Az viszont már nem szokványos megoldás, hogy rugalmas bakokkal van beépítve, és nincs teherviselő funkciója. A motor nagyon könnyű, turbóval, kipufogóval, mindennel alig 90 kiló, a váltó pedig 33 kilós.
Sokat dolgoztak vele a szélcsatornában - az aerodinamika a legerősebb oldala
- A motort az RML készíti fel? (Ray Mallock Limited, többek között a komplett Chevrolet WTCC programot a hátán cipelő cég)
- Igen.
- Ez az ő saját 1,6-os turbómotorjuk?
- Igen, ott volt nekik a GRE (Global Race Engine) motorjuk, és az egész koncepció erre a motorra készült, amely a WRC-s, WTCC-s motorok alapja is. Aztán amikor a Nissan elhatározta, hogy beszáll a programba, összeültek az RML-lel - hiszen régóta jó viszonyban vannak - és közösen megcsinálták ezt a motort. Ez valójában egy egyedi Deltawing motor.
- Amikor először felbukkant a Deltawing, mindenki azon agyalt, vajon hogyan fog fordulni. Mekkora szerepe van a torque vectoringnak (aktív nyomatékelosztás) a kanyarodásban?
- Kidolgoztunk egy különleges, roppant elegáns torque vectoring lehetőséget a differenciálműben, viszont nem készültünk el vele úgy, hogy megbízható legyen. Így aztán egy teljesen nyitott diffivel álltunk rajthoz itt a versenyen.
Hopp, megint találtunk egy tizedet
- Komolyan?
- Bizony, ekkora potenciál van még a Deltawingben. Nyilvánvalóan eldobtunk ezzel pár másodpercet, de az a helyzet, hogy nincs szükség spéci diffire, hogy kanyarodni tudjon, ami megint csak egy érdekes technikai történet.
- Feltételezem, hogy ennek tükrében elégedett volt a Deltawing szereplésével, úgy értem, amíg versenyben volt.
- Nem kérdés, hogy a Deltawing kanyarodási képességei elérik a többi itt használt autó tudását. Hozzá kell még tenni, hogy a motornál is nagyon konzervatív beállításokat használtunk. Nem mentünk rá sem a maximális teljesítményre, sem az elérhető legszegényebb keverékre, mivel óvatosak akartunk lenni, hiszen alig teszteltük az autót. Őszintén szólva éppen hogy csak elértük azt a szintet, hogy érdemes legyen megpróbálni elindulni.
Sokan és sokat túlóráztak, hogy a Deltawing elkészüljön a Le Mans-i 24 órásra
- Sok tanulságot tudtak levonni az itt megtett ezer kilométerből?
- Le Mans a legnagyobb kihívás a világon. Rengeteg adatot gyűjtöttünk, és látjuk, hogy ez az autó még sokkal jobb tud lenni.
- A Nissan a Deltawinggel kapcsolatban mindig azt emlegeti, hogy a jövő utcai autóinak technológiáját tesztelik benne. Mondana egy konkrét példát arra, mit lehet átvenni belőle hétköznapi autókba?
- Rengeteg hagyományos eleme van a Deltawingnek, a kombináció az új. Azt hiszem, a Nissan sokat gondolkodik a tömeg kérdésén, a könnyű szerkezeti megoldásokon, a hatékony aerodinamikán, a gumikon. Ha a jövőben sokkal könnyebb autókat építenek, nagy tempónál előtérbe kerülhet az aerodinamikai stabilitás. Az általános járműdinamikai kérdésekben is érdekes utat jártunk be a Deltawinggel. Egy versenyautó fejlesztésénél útközben általában olyan dolgok derülnek ki, hogy az adott teljesítményhez nagyobb fékre, erősebb szerkezetre, komolyabb mechanikára lesz szükség, amivel általában növekszik a súly is, aztán ehhez még nagyobb fék kell, és így tovább. A Deltawingnél fordítva haladtunk ezen a spirálon. Ahogy könnyítettük, úgy vettük észre, hogy elég lesz egy kisebb fék is, ahhoz nem kell olyan széles gumi, így aztán még könnyebbek lettünk. Ez is egy olyan irány, amit érdemes lenne követni a jövő autóiban.
- Az Ön ötlete volt a keskeny első nyomtáv?
- Bizony.
- És mi volt a fő indoka rá? Az aerodinamika.
- Igen, főleg az. De ha a lehető legkönnyebb és legolcsóbb autót szeretnéd megépíteni, eleve kétkerék-hajtásban kell gondolkodni. Logikus, hogy a hajtott kerekek környékére koncentrálod a súlyt, és aktív nyomatékelosztást használsz. Aztán, ha a dinamikus átterhelődés hatását is ki akarod használni gyorsításkor, akkor egyértelmű, hogy a hátsó tengelyt kell hajtani. Fékezéskor pedig az összes kereket egyenlően szeretnéd használni. Így aztán előnyös, ha a súlyt minél hátrább teszed, és az aerodinamikai stabilitást is ennek megfelelően alakítod ki. Mint egy madártollnál vagy egy nyílvesszőnél. Ezzel a megoldással a fékerőnek is több mint a felét a tömegközéppont mögé teheted, és még mindig stabil maradsz. Egy hagyományos, derékszögű autónál mindig van egy destabilizáló hatás. Ha állóra fékezed a hátsó kerekeket, megpörögsz. Ennél az autónál a pilóták teljesen hátra állíthatják a fékbalanszot, mert akkor is stabil marad, ha megcsúszik a hátulja. Ez nagyon fontos, nagyon más, mint amit megszoktunk.
Vízen állítólag nagyon gyors
- Ennyire más a súlyelosztása, mint egy normális autónak?
- Óriási a különbség. Nálunk a súly mindössze 28%-a terheli az első tengelyt. Én egyedül meg tudnám emelni az autó elejét. Ezért elég a két keskeny gumi. És mivel nagyon kicsi az első nyomtáv, nincs szükség akkora csavarodási merevségre sem. Minden hátul történik. És ennek köszönhetően nagyon szeret kanyarodni az autó.
- Ezt látni is lehetett. A kanyar bejáratánál, a közepén és kigyorsításnál is kívülről erősen túlkormányzottnak tűnt az autó.
- Igen, alapvetően túlkormányzott, de nem rosszindulatú. Nagyon stabilan, kellemesen túlkormányzott. Egy derékszögű autónál mindig dominál az alulkormányzottság az autó befordításánál, mert az első kerekek végzik a legnagyobb munkát. És így a kanyarodásnál az első kerekek le is fékezik az autót. Aztán ott van a lehetőség, hogy az alulkormányzott jelleg átfordul túlkormányzottba. Nem mindegy, milyen az átmenet, ha nem jó a balansz, rosszindulatú lesz az autó, könnyen megforog. Ha mindig túlkormányzott vagy, az jobb a pilótának, amíg kontrollálható. Egy utcai autónál muszáj alulkormányzottnak lenni, hogy stabil maradjál, de ez csak egy elkerülhetetlen rossz.
Lámpa nélkül, lángnyelvvel igazi Batmobile
- Amikor megvolt az ötlet, hogyan próbálta igazolni, hogy működni fog? Szimulációkat futtatott?
- Igen, volt egy matematikai modell, amivel dolgoztunk, de hogy biztos legyek a dolgomban, vettem egy RC-modellt, egy profi távirányítós játékautót. Pontosabban kettőt. Az egyiket átépítettem olyanra, mint a Deltawing, a súlyelosztással meg mindennel, és összehasonlítottam a kettőt. Működik. Még ha nem is hitted volna. A többi pedig az aerodinamikán múlik, ott pedig nagy az előnyünk. Egészen más lehetőségeink vannak ezzel a formával. Két gyönyörű örvény megy az orrtól hátrafelé, a padló kialakításával pedig ezt csodálatosan ki lehet használni, rendkívül hatékonyan. Nagyon kis nyomásunk van az autó alatt, és mivel feleztük a súlyt, fele akkora leszorító erő is elég ugyanahhoz a tapadáshoz.
Végig kicsattanóan lelkes volt a három pilóta
- Mi volt a maximális sebessége a Deltawingnek?
- Az időmérőn 309 km/h. A 12. leggyorsabb autó volt Le Mans-ban. És még gyorsabbak tudtunk volna lenni, csak óvatos beállításokat használtunk. A gumik is alig fogytak, három tankot tudtunk kiautózni egy garnitúrából, és egy negyediket is kibírtak volna.
- Jól sejtem, hogy nem fogja elárulni, mi lesz Le Mans után?
- Az az igazság, hogy nincsenek terveink. Eddig mindenki arra várt, hogy mi lesz Le Mans-ban. Most meg mindenki azt kérdezi, hogyan tovább. De tényleg nem tudom megmondani.
Mit is mondhatnék, Ben meggyőzött. Olyan szimpatikus, kicsit flúgos figurát ismerhettem meg benne, olyan szuggesztíven, akkora beleéléssel tudott mesélni agyszüleményéről, hogy teljesen elszállt a szkepticizmusom. Mindenkivel együtt, őszintén sajnáltam, amikor egy szerencsétlen versenybalesetben kiütötte Nakajima a Toyotájával. Bennek a sajtótájékoztatón nagyokat kellett nyelnie nyilatkozata közben.
Motoyama a hétvégén kicsit hős lett
Amikor Motoyama másfél órán át küzdött a pálya szélén, hogy összerfércelje a baleset után, többen felvetették, hogy tehetne egy kivételt a versenyigazgatóság, és visszavihetnék javításra a bokszba, hadd menjen tovább, úgyis versenyen kívül indult. De Le Mans-ban nincs kivételezés, hiába gyűlt össze a drótkerítés mellett az egész csapat, hiába segített nekik még egy fotós is: lefényképezte a sérült részeket, és megmutatta a szerelőknek, hogy minél pontosabb instrukciókat tudjanak adni Motoyamának. Nem sikerült lábon bebicegni a bokszba, így aztán kénytelenek voltak feladni a versenyt.
De Ben így is bebizonyította, hogy működik az ötlete. Hat óra és 15 perc alatt 1005 kilométert ment a Deltawing, és amíg nem ütközött neki a betonfalnak, nem voltak komoly problémái. Egy pneumatikus szelepet kellett kicserélni a váltómechanikában, ennyi.
Hogy mi lesz a koncepcióból, csak találgatni lehet. Az Indycart már kilőtték, Le Mans-ban sem mehetnek jövőre, hiszen semmilyen kategóriába nem férnek be, az 56-os bokszból pedig a GreenGT indul. Hacsak a Nissan nem gründol neki külön márkakupát, nehéz elképzelni, hogy bárhol rajthoz engednék. Pedig kár lenne, ha elsorvadna, sok jó ötlet van benne. Még ha túlzás is a jövő versenyautójának nevezni, azért alaposan felkavarta az állóvizet, megmutatta, hogy el lehet térni a jól bevált receptektől. És főleg, hogy Colin Chapman kattanása ma is érvényes – ezt valóban jó lenne viszontlátni a gyakran bődületesen túlsúlyos utcai autóknál is.
A Deltawing jövője alighanem a Nissan kezében van, kíváncsian várom, mit kezdenek vele.
© Stump András