Címlap

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

Drift autóbeállítás (szöveg)

Drift autóbeállítás hátsókerék-meghajtású (RWD) autókhoz

Ez a leírás arról szól, hogyan állítsd be a drift járgányod saját személyes vezetési stílusodhoz, tartalmazza továbbá SFX Walker és az én ( ID TimberWolf ) beállítási útmutatómat. Ez a két segédlet csak a hátsókerék-meghajtású (RWD) autókról szól, mert az összkerekes (AWD) és az elsőkerekes (FWD) autók egészen más módszereket használnak, ami technikai nézőpontból nem is tekinthető driftelésnek.

Először is a drifteléshez, és a drift autó beállításaihoz sokféle megközelítés létezik, hiszen nem mindenki driftel és vezet ugyanúgy, sokaknak van saját egyedi driftelési stílusa. Ezért van az, hogy a kívánt cél eléréséhez többféle különböző beállítási módszer is használható. Ebben a leírásban azt mondom el amit én használok, de hangsúlyozom ez vagy működik nálad is vagy nem, ezért erősen ajánlom, hogy kísérletezz a beállításokkal, hogy megtaláld a hozzád legjobban illőt. Lentebb közlök pár beállítást a Drift Adatbázisból, példaképpen arra, hogy az én módszereim, hogyan befolyásolják az autók viselkedését.

Első dolgunk az autó tuningolása, és az ehhez szükséges tuning alkatrészek beszerzése. Ezekkel addig játsszunk amíg a számunkra kényelmes teljesítményt el nem érjük. Számomra ez 300-600 LE körül van. Több lóerővel könnyebb megindítani a driftet, ugyanakkor sokkal könnyebb kipördülni, vagy leállni -”kifulladni”- drift közben. Kevesebb lóerőre ezeknek ellenkezője igaz.

Beállítási segédlet drifteléshez

Keréknyomás

A keréknyomás határozza meg mennyi gumi érintkezik a talajjal, és befolyásolja az autó viselkedését a drift manőverek közben. Ezt az értéket állítsuk be utoljára.
A keréknyomást illetően elől a magasabb, hátul az alacsonyabb nyomás a megszokott beállítás, mivel a hátsó kerekek hajtanak, az első keréken a tapadásra fókuszálunk, a kisebb nyomás pedig a hátsó kerekekben segíti a csúszás fenntartását, mert több gumi érintkezik az útfelülettel. Általában elől a nyomás 0,4 bar-al magasabb, de ez autó- és beállításfüggő, időnként alapértékeken hagyva megfelelő.

Sebességváltó áttételek beállítása

Fontos beállítás minden drift gépnél. Néhányan (mint pl. én) csak az első 3 fokozatot használják drift közben, míg mások szeretnek ennél feljebb is kapcsolni.
Legjobb módszer ennek beállításához ha kiválasztasz három pályát, és teszt-driftelsz rajta. Így érezheted ha rövidebb áttételekre van szükséged, hogy az autó hamarabb az erőzónába (powerband – az a fordulatszám-tartomány ahol az autó a teljesítmény- illetve nyomatékcsúcs közelében dolgozik) érjen, vagy ha hamarabb akarsz váltani, illetve áttételezheted hosszabbra a fokozatokat, ha később akarsz váltani, vagy az autót hosszabb ideig az erőzónában akarod tartani. A változások eléréséhez a végáttételt kell állítani, illetve ha verseny-sebességváltó van az autóban az egyes fokozatokat külön-külön is lehet állítani.
Ha a beállításokkal meg vagy elégedve a 3 teszt pályádon, valószínű nem lesz nehézséged egyik pályán sem.

Kerékdőlés

Fontos beállítás, nagy hatással van a drift autó viselkedésére. Befolyásolja mennyi gumi érintkezik az úttal driftelés közben. A magasabbra állított (negatívabb!) kerékdőléssel az autók nagyobb driftszöget érhetnek el de lassabbak mint alacsony kerékdőléssel. Amikor a kerékdőlést állítom, szeretem az első kerekeken magasra állítani, a hátsókon pedig körülbelül ennek a felére. Ez nekem érzésre jó egyensúlyt ad az autónak, de ez a beállítás is erősen vezető- és autófüggő. Addig állítsuk amíg kényelmesnek nem érezzük magunk számára.

Kerékösszetartás

Szintén fontos szerepe van ennek a beállításnak, mert befolyásolja mekkora ellenkormányzást tudunk elérni drift közben. Az első kerekeken fontos ezt beállítanunk. Saját autóimon ezt viszonylag magasra állítom hogy az autó nagyobb driftszöget érhessen el, illetve tudjon megtartani. Ehhez a kerékdőlést is magasra kell állítani, mert túl magas kerékösszetartásnak enélkül negatív hatása van, és lelassítja az autót.

Kormányszög

Szintén az autó ellenkormányzási képességét befolyásolja, legtöbben emelnek a beállítási értékén, de én általában az alapértéken hagyom, vagy a kerékdőlés és összetartás beállítása után módosítok rajta.

Stabilizátorok

A kasztni dőlésére van hatással, ami befolyásolja az autó viselkedését a kanyarbemenetnél, illetve kanyarodás közben. Beállításához kísérletezésre van szükség az adott autóval, én általában emelek az értékeken, valamint feszesebbre állítom elől mint hátul, hogy az autó fara könnyebben csússzon meg.

Rugók

A rugók szabályozzák a lengéscsillapítók viselkedését drift közben, beállítása teljesen vezető-specifikus. Én általában kis lépésközökkel állítom őket hogy lássam milyen hatása van az autóra, de általában feszesebbre veszem őket. Elől kicsit feszesebbre, mint hátul.

Utazómagasság

Ennek a beállítása hatással van a rugók feszességére, így az utazómagasság állítása után valószínű azoknak újra kell állítani. A legtöbb ember leülteti az autót, ami idegesebb viselkedésűvé teszi, a drift megindítása könnyebb lesz. A túlzottan leültetett autó viszont könnyen megpördül, vagy megáll.

Csillapítás

A csillapítás beállítását érdemes a rugók beállítása után elvégezni. A versenybeállításokhoz hasonlóan driftnél is emelni szoktam az értékén, de rendszerint nem megyek 10 fölé. Ha megteszem, néha teljesen megzavarja a többi beállítást, nincs szükség ilyen nagy módosításra itt.

Lökésgátlók merevsége

Mint az előzőt, legtöbbször ezt is emelni kell, de túl magas értéken erősen befolyásolja hogy hogyan viselkedik az autód egy bukkanón vagy rázókövön. Az érték csökkentése is segíthet néha az autó viselkedésén.

Aerodinamika

A Forza-ban véleményem szerint az aerodinamikai beállítások nem segítenek sokat, így ezzel nem is foglalkozom a drift autóimon. A hátsó szárny segítheti az autó farát.

Differenciálmű

Végül de nem utolsósorban a differenciálmű határozza meg hogyan jut el az erő a hátsó kerekekhez, egy drift gépnél gyorsításkor és lassításkor is magas értéket szeretnénk itt beállítani.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beállítási segédlet drifteléshez

A fórumban sok (a drifteléshez még kezdő) ember kér segítséget az autó beállításához. Ez a leírás segít ( nagy vonalakban ) abban hogyan állítsd be drifteléshez az autód.

Az autó

Általánosságban minden hátsókerék-meghajtású (RWD) autó képes driftelni. Ha lehet kerüld el a középmotoros, illetve farmotoros autókat, mert ezeknél a súlyelosztás inkább a hátsó rész felé billen, és ettől „tapadósabb” lesz az autó. Nem azt mondom, hogy a közép- illetve farmotoros autók nem tudnak driftelni. Ha megfelelően állítod be őket, nagyon is képesek rá.  (Úgy tudom Kila Kali Porschéje nagyon szépen driftel) Tartsd észben, hogy néhány autó miután megvásároltad, hátsókerekesre alakítható át.

Tuning alkatrészek (Fejlesztés)

Vezethetőség

Legtöbben innét minden alkatrészből a Verseny (Race) változatot választják, de a Súlycsökkentés (Weight Reduction) illetve a Bukócső (Roll cage) nem szükséges. Az én javaslatom: mindenből Verseny változat.

Erőátvitel

Mindenből a Verseny változat.  Kerekek - Kerüld el a verseny slick gumikat (nem engedélyezett a versenyen). Maradj a Gyári vagy Utcai guminál.  Gumi szélesség - hagyd az első gumikat gyári értéken, a hátsókat pedig a lehető legszélesebbre vedd. A felnik illetve a felnik mérete opcionális, én azt ajánlom hagyd a felni méretét gyári értéken,. csak cseréld le egy könnyű súlyú változatra.

Feltöltők

A választási lehetőségek: egy turbófeltöltő, ikerturbó, ikercsavaros kompresszor, illetve centrifugális kompresszor. Legtöbben az egyes turbót választják, de ezzel megtapasztalhatod a turbó-késés (más néven turbólyuk) jelenségét is. Mi is a turbólyuk? Drift közben amikor a gázra lépsz a turbónak időre van szüksége ahhoz hogy felpörögjön. Amikor megteszi, hirtelen ad le nagyobb erőt. Ez az erő illetve sebességnövekedés készületlenül érhet téged, és kipördüléshez vezethet. Néhányan emiatt kerülik a turbó használatát, de ha hozzászoktál a turbólyukhoz, az előnyödre válhat. Kanyarokból kifelé például sokkal gyorsabb lehetsz turbóval.

Teljesítmény

Az egyetlen szükséges alkatrész a lendkerék (Flywheel). A Sport változatot ajánlom a Verseny változat helyett. Minden más alkatrész opcionális, de csínján bánj a lóerővel. A legtöbb autó jól driftel 400 lóerő körül. 650 lóerő feletti teljesítmény nem megengedett a versenyeken (ez későbbiekben változhat).

Beállítások (Setup)

Keréknyomás

A keréknyomást BAR-ban mérik. Minél magasabb a mért nyomásérték, annál kisebb felületen érintkezik a kerék az aszfalttal, ami tapadásvesztést okoz. Ennek a fordítottja is igaz. Legtöbbször az első kerekekben kisebb nyomást érdemes beállítani, mint hátul, Így az első kerekek megőrzik a tapadást miközben a hátsók elvesztik azt. Általában elől 2,1-2,4 -et állítanak be, hátul pedig 2,4-2,8 -at.

Futómű beállítás

Kerékdőlés: mindig tartsd a kerékdőlést elől és hátul is negatív értéken! A pozitív beállítás nem engedélyezett a versenyeken. Minél negatívabb a dőlés beállítása, a kerekek felső része annál inkább egymás felé hajlik.

Ábrák a kerékdőlésről (az autó orra felől nézve):

0 Kerékdőlés:                        |_| ------------- |_|  <--- ezek a kerekek. lol

Negatív Kerékdőlés:                /_/ ------------- \_\  <---- Szexi

Pozitív Kerékdőlés:                 \_\ ------------- /_/  <---- Geronazzo Mari (fúj)

(Special thanks to Gr4phic for the Camber diagrams)

A kerékdőlés beállításával a célunk az hogy a lehető legnagyobb felületen érintkezzen a kerék a talajjal driftelés közben. Hogyan állítsuk be? Az első kerekeken a dőlés leggyakrabban -4 és -5 között, a hátsókon pedig -1 és -2 között legyen. Kezdetnek állíts be -5 illetve -2 -t, és driftelj pár kört egy pályán. A visszajátszásban figyeld meg a telemetriás adatok közül a kerékdőlést, driftelés közben. Ideális esetben ez 0-hoz minél közelebb legyen, anélkül hogy pozitívba menne át. Ha például a hátsó kerék dőlése drift közben állandóan -0.5 körül van, adj hozzá egy kevés pozitív értéket (mondjuk -1.7-ig), majd ismételd meg a tesztelési procedúrát amíg az érték drift közben stabilan 0 közelében nem marad.

Ez egy hosszú procedúra, de megéri.

Kerékösszetartás: azt mutatja milyen közel ill. távol vannak egymástól a kerekek menetirány szerinti elülső szélei.

Ábrák: (felülnézetből, a kocsi eleje felfelé mutat)

*0 Első kerékösszetartás:      |_|       |_| <- első kerekek

|_|       |_| <- hátsó kerekek

*Pozitív kerékösszetartás::    \_\        /_/ <- első kerekek

|_|       |_| <-hátsó kerekek

*Negatív kerékösszetartás:     /_/       \_\ <- első kerekek

|_|       |_| <- hátsó kerekek

Az autód első kerekén a pozitív összetartás a kívánatos. Minél nagyobb ez az érték, annál nagyobb driftszöget tudsz elérni.

A hátsó keréken az összetartás rendszerint 0 és -0.5 között legyen. Én nem állítok a hátsó kerékösszetartáson mert nálam remekül elcseszi a dolgokat. Próbálkozz meg vele milyen értékek jönnek be neked. Érdemes észben tartani, hogy az összetartás változtatása drift közben a kerékdőlést is befolyásolja.

Kormányszög: azt mutatja, hogy a felső pontja mennyire mutat az autó orra felé.

Ábrák (oldalnézet.     az autó orra -----> erre mutat)

1 caster           |   <-gátló

O   <- kerék (terrible diagram)

7 caster           /   <- gátló

O   <- kerék

A legtöbben (és én is) 7-es értékre állítják be.

Stabilizátorok

Most következik a mókás rész, némi matekkal. Íme a képlet:

(A-B)*C+B=X

Magyarázat:

A = a legfeszesebb beállítás (Verseny-stabilizátoroknál ez mindig 40)

B= a legpuhább beállítás (Verseny-stabilizátoroknál ez mindig 1)

C= az autód első tengelyére jutó súly (a garázsban az autódon Y-t nyomva megtalálhatod)

Az első stabilizátorok beállítása

Veszed a legfeszesebb értéket (40), melyből kivonod a legpuhábbat (1). Az eredményt megszorzod az első tengelyre jutó súly százalékban mért (tehát pl. 60% az 0.60) értékével. Az eredményhez hozzáadod a legpuhább értéket (1).

Példa: legyen az autónk első tengelyére jutó súly 52%.

40-1=39

39*0.52=20.28 (kerekítsük 20.3-ra)

20.3+1= 21.3

21.3-ra állítsuk tehát az elülső stabilizátort.

A hátsó stabilizátornál a számítási módszer ugyanez, de 48%-kal kell számolnunk, hiszen ha 52% jut az első tengelyre, akkor értelemszerűen 48% a hátsóra. Ezek szerint tehát:

40-1=39

39*0.48=18.72 (kerekítsünk 18.7-re)

18.7+1=19.7

A hátsó stabilizátor tehát állítsuk 19.7-re.

Elsőre macerás munkának tűnik, de a módszert hamar megjegyezhetjük, gyakorolhatjuk. Célunk ezekkel a beállításokkal, hogy az autónk tökéletes egyensúlyban legyen.

Rugók

A rugók beállításához ugyanazt a képletet használjuk, mint a stabilizátorokhoz: (A-B)*C+B=X

Tartsuk észben, hogy a legfeszesebb és legpuhább beállítások minden autón különböznek.

Legyen például a legfeszesebb érték 1000, a legpuhább 100, és az első tengelyre jutó súly 52%.

Így tehát:

100 (legnagyobb érték) -10 (legkisebb érték)=90

90*0.52=46,8 (kerekítsük a legközelebbi 0.5-ös értékre)

46,8+10 (legkisebb érték) =56,8

56,8-ra kell tehát az első rugókat állítani.

Hátul:

100 (legnagyobb érték) -10 (legkisebb érték) =90

90*0.48=43,2

43,2+10 (legkisebb érték) =53,2

53,2 -re kell állítanunk a hátsó rugókat.

A felfüggesztés finomhangolása

Miután kiszámítottad és beállítottad a rugók értékeit, előfordulhat hogy néhány pályán nem érzed őket megfelelőnek. A finombeállítás segít, hogy egy bizonyos pályához hangold az autód.

Minél feszesebbre hangolod a felfüggesztést, annál kisebb súly terhelődik át az autód külső oldalára driftelés közben. Ez a szűkebb pályákra, és gyorsabb átmenetekhez ideális (átmenet az, amikor drift közben a súlyt a kocsi egyik oldaláról a másikra viszed át, ami megváltoztatja a driftelés irányát) Egy pálya például Tsukuba Short, ahol a feszesebb rugók előnyösek. Ám vigyázz, mert túl feszes rugókkal az autó kipördülésre hajlamos lesz.

A puhább felfüggesztéssel több súly tevődik át a kocsi oldalára drift közben. Ez ideális a nagyobb sebességű, hosszabb kanyarokkal teli, kevésbé feszes átmeneteket követelő pályákra, mint pl. Maple Valley vagy Suzuka. Ha a rugók túl puhák, esetenként túl sok súly tevődik át az autó oldalára drift közben, ami nagyon lelassít, illetve növeli a leállás (a tapadás visszanyerése, ezzel a drift vége) esélyét is.

Egy ötlet: nehezen tartod a lépést a többiekkel, pedig már elérted a 650 lóerős plafont? Ha felpuhítod a hátsó felfüggesztést, több súly fog átterhelődni az autód farára, ami növeli a tapadást. Márpedig ahogy kitalálhattad: több tapadás = nagyobb sebesség.

Hasmagasság

A Tipp: a hasmagasság állításánál érdemes az elülső részt kicsit magasabbra állítani a hátsónál. Erre azért van szükség, hogy fékezéskor a súlyos motor miatt ne „üssön le” a felfüggesztés. Ez orrmotoros és középmotoros autóknál is igaz.

Az Indoklás: fékezéskor az autó tömege a -nagyjából- középen lévő tömegközéppontból előre mozdul el. Ha a telemetriában megnézed a gyorsulásjelzőt (Body accelerometer) ez jól látható. „De miért igaz ez a középmotoros autókra is?” kérdezhetnéd. A válasz az, hogy bár a középmotoros elrendezés az autó tömegközéppontját jól kiegyensúlyozza (középre helyezi), a rá ható gyorsulási (lassulási) erő ugyanolyan nagy. Az autó elejének megemelése segít az orrmotoros autók felfüggesztésén, illetve nagyobb fékerőt jelent a középmotorosoknak.

A Példa: Nézd meg a Top Secret Silvia D15-öt. A beállítások átnézése nélkül is szemmel látható hogy az orra magasabban áll mint a hátsó része. Ha belenézel a beállításokba máshogy tűnhet, de íme a módszer amit én használok, egy kicsit tudományosan:

„Az első rugókra nehezedő súlyt elosztom 4-gyel, majd azt 3-mal. Az eredmény megadja milyen léptékekben érdemes állítani fel- vagy lefelé. Például az elülső rugók beállítása nálam 89,3kg/mm, ha 4-gyel elosztom 22,3-öt kapok. Ezt elosztva 3-mal, az eredmény 7,4. Ezek alapján az elülső rugókat 7,4-tal kell feszesebbre vagy lágyabbra állítanom, hogy érezzem a különbséget a beállítások között. Ugyanígy beállíthatóak a hátsó rugók is.”

(Special thanks to IRI GrandFX and CSI Ratava253 for the info in quotes)

Visszarúgás keménysége

Kitaláltad, ugyanaz a képlet. A visszarúgás értéke mindig 12 ha Verseny felfüggesztésed van, szóval ha az első tengelyen a súly 52%, a hátsón pedig 48%, akkor:

12-1=11

11*0..52=5.72 (kerekítve 5.7)

5.7+1=6.7

6.7 a visszarúgás keménysége az első tengelyen

hátul pedig...

12-1=11

11*0.48=5.28 (kerekítve 5.3)

5.3+1=6.3

6.3  pedig a hátsó tengelyen

Összenyomódás keménysége

Állítsd be a összenyomódás keménységét 50%-a és 75%-a közé valahová. Például ha a visszarúgás keménysége:

Elől: 6.6

Hátul: 6.4

Akkor a összenyomódás keménysége:

Elől: bárhol 3.3 és 4.9 között.

Hátul: bárhol 3.2 és 4.8 között.

Fékerő elosztás

A fékerő elosztása teljesen személytől függő. Számomra például 45% az első kerekeken tökéletesen megfelel.

Féknyomás

Szintúgy, személyes tapasztalatok alapján állítható. Nekem a 120%-os féknyomás felel meg a legjobban.

Differenciálmű

„A gyorsuláskori beállítás növelése egy hátsókerék-meghajtású autón kanyarból kijövetelkor túlkormányozottságot okoz, amikor a kerekek összezárnak és tapadást vesztenek gyorsítás közben” -JoeGTR

Általánosságban: a magasabbra állított gyorsítás- és lassításkori értékekkel nagyobb driftszöget érhetsz el, ám az autó kipördülési hajlama is növekszik.

Váltó áttételezés

Az áttételek beállítása alapfontosságú a drifteléshez. A cél hogy megtaláld a „Joker” sebességfokozatot. Ez általában a 3. vagy 4. fokozat. Beállításához vidd ki egy tesztkörre az autót arra a pályára, amihez a fokozatokat be akarod állítani. Én a 3. fokozatot ajánlom, azon okból, hogy ez a középső fokozat, amelyből szükség esetén fel- és le is tudsz kapcsolni a helyzetnek megfelelően. Tedd az autót 3. fokozatba és driftelj pár kanyarban. Ha az motor túlforog és leszabályoz, amitől lelassulsz, állítsd be a váltó végáttételét 3 „klikkel” a sebesség irányába. Ettől valamennyi fokozat hosszabb lesz, így később, nagyobb sebességnél fog csak leszabályozni. Állítsd be a végáttételt úgy, hogy 3. fokozatban gond nélkül tudj driftelni a kanyarokban, körülbelül 1000 fordulattal a tiltáshatár alatt.

Néha csak a végáttétel beállítása nem oldja meg a problémákat. Ha valamennyi sebességfokozattal meg vagy elégedve egyet kivéve, akkor csak azt az egyet állítsd át, ne túl drasztikusan, mert az a teljes sebességfokozat-kiosztást megzavarja. Ha pl. az autó jól viselkedik 2. és 4. fokozatban, de 3. fokozatban drift közben ejti a fordulatszámot, a váltó beállításainál a 3. fokozatot állítsd 3 egységgel a gyorsulás irányába. Addig finomítsd ezeket amíg nem leszel elégedett a sebességváltó beállításaival. Figyelj arra, hogy néhány autó csak 4 sebességes, míg mások 5 vagy 6 sebességesek.

Gratulálok, beállítottad a drift autód.

Biztos vagyok benne hogy kifelejtettem dolgokat itt és amott, és abban is hogy sokan közületek máshogy tuningolnak. Ez csak egy módszer a beállításokra nagy vonalakban, kezdőknek és profiknak egyaránt.

(fordításért KÖSZÖNET kribe-nek!)

(FORRÁS)

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!