Autóbeáll.- vezetéstech

Az FRH versenykiírásokat az új weboldalunkon találjátok!
Idővel egybeépül a két oldal, addig is a türelmeteket kérjük!

KATT A KÉPRE!

 

Autóbeáll.- vezetéstech

Váltó használat - Forza Motorsport

Váltás és fordulatszám egyeztetés

Bevezető

Minden sebességfokozatnak van egy hatásos fordulatszám tartománya, ami a motor fordulatszám tartományától függ (a motor tulajdonsága). Minél magasabb fordulaton dolgozik a motor, annál gyorsabban tudsz menni, egészen addig a pontig, amikor sebességet kell váltani.
A motor fordulatszám korlátain belül van egy optimális hatékonyságú rész, az ún. 'teljesítmény sáv', itt érhető el a legjobb gyorsulás.


alt

A legtöbb váltót úgy tervezik, hogy amikor gyorsításnál sebességet váltasz a következő sebességi fokozat a motor teljesítmény sávjának alján kezdődjön. Ez a kialakítás biztosítja a legjobb gyorsulást, egészen a végsebességig.

alt

A legtöbb haladási sebesség mellett több fokozatot lehet használni

alt

A fenti ábrán látható, hogy a versenyző választhat a második, harmadik, és negyedik fokozat között. A második fokozatban a fordulatszám a teljesítmény sáv határán van, már nincs sok lehetőség a gyorsulásra, míg a tiltás bekapcsol. Negyedikben a fordulat túl alacsony, ami mérsékelt gyorsulást eredményezne (túl lassú - viszont üzemanyag takarékossághoz remek). A harmadik fokozatban a motor a teljesítmény sáv alján van, ez a jó választás egy versenyzőnek!

Felváltás

Az alacsony fokozat, magas fordulat páros jó gyorsulást eredményez, szóval érdemes alacsonyabb fokozatban tartani az autót, amíg csak lehetséges, de a tiltást kerülni kell (visszadobja a fordulatot, lelassít). Szóval akkor váltsunk fel, amikor a teljesítmény sáv felső határán vagyunk, ne előbb.

Lefelé váltás

A kanyar bejáratánál olyan fokozatot kell választani, ami lehetővé teszi a legjobb kigyorsítást. Ez annyit tesz, hogy le kell lassítani, hogy biztonsággal be lehessen venni a kanyart, majd a befordulás előtt váltani kell. Ideális esetben azt a fokozatot kell választani, amelyben kigyorsításnál a motor fordulatszáma jól emelkedik a teljesítmény sávban, így rengeteg erő áll rendelkezésre a gyorsításhoz. Ugyanakkor, ha megvan a jó fokozat, és a kuplungot hirtelen engedjük el, három dolog történik:
- Nagymértékű motorfékezés történik
- Szélsőséges esetben a kerék blokkol
- Előre csapódik a súly
Ezek közel sem szerencsés dolgok, amikor az autó irányításáért küzdünk a tapadás határán. A megoldás a fordulatszám egyeztetés.
[link a GT-s váltó tunninghoz]

Bemutatkozik a fordulatszám egyeztetés

Ezt a technikát nem árt ismerni, feltéve ha gyors akarsz lenni a pályán. Mikor használjuk: leváltásnál, hogy szép finom sebességváltásaink legyenek.
Mit csinál ez a dolog?
Csökkenti a terhelést a hajtásláncon, megakadályozza a súlypont áthelyeződést, és csökkenti a motorfékezést, valamint blokkolás esélyét.
Egy megjegyzés: a motor gyorsításra való, a fék pedig fékezésre, a motorfék nem hatásos, nem lassít le elég gyorsan, ha jut rá időd, az azt jelenti, nagyon lassan mész.

Hogyan egyeztessünk fordulatot alacsonyabb sebességbe váltásnál:


1. A vezető felgyorsít 3-ban

alt

Jelmagyarázat

2. A kanyar elérésekor fékezés következik, míg le nem lassul az autó a kanyar sima bevételéhez. A motor fordulatszáma a haladási sebességgel együtt csökken. Ekkor még a 3. sebességben van az autó, de már erősen tervezzük a visszaváltást. Most a fordulatszám visszaesett annyira, hogy lehetséges legyen a leváltás.

alt

3. Még egyenesben nyomd meg a kuplungot, hogy függetlenítsd a motort a kerekektől, a fordulat esni kezd. Az áhított fokozat a kettes, de amint az ábra mutatja, a jelen haladási sebesség mellett emelni kell a fordulatszámot, annak érdekében, hogy a sebességváltás zökkenőmentes legyen a kuplung elengedésekor.



4. Válaszd ki a fokozatot, ami jó kigyorsítást ad a kanyar kijáratánál. A kuplung és a gáz együttes nyomásával a motor fordulatszámát a kettes fokozatban a kocsi sebességéhez kell igazítani.

alt

5. Folyamatosan és finoman engedjük fel a kuplungot, ezután gyorsítsunk ki a kanyarból. Ha jól csináltuk, nem tapasztalható megugrás.

alt

A fordulatszám emelésénél nem kell teljesen pontosnak lenni - gyakorlással nagyon sokat lehet fejlődni, és ez a köridőkön is meglátszik.

Sarok és lábujj

A sarok-lábujj a lefelé váltás, a fordulatszám egyeztetés és a fékezés egyidejű alkalmazásának művészete. Azok, akik összevonják a fékezést és váltást, miközben egy kanyarhoz közelednek, gyorsabbak lesznek, mint akik külön teszik mindezeket, fontos technika, hogy igazán jók legyünk!

Mire jó a sarok és lábujj váltás?

- Csökkenti a hajtásláncot érő terhelést
- Gátolja a súlypont változást
- Csökkenti annak esélyét, hogy szélsőséges esetben a kerék blokkoljon
- Gyors, sima lefelé váltást tesz lehetővé a kanyarbejárat előtt

Hogyan?

Ez a megoldás úgy vitelezhető ki, hogy befelé fordítod a jobb lábad, a lábujjadat használva a fékezésre, miközben a sarkaddal gázt adsz. Bonyolultan hangzik, de viszonylag könnyen tökélyre fejleszthető egy kis gyakorlással. A versenypályán ez egy igazán lényeges készség.

Lépésről-lépésre

  1. Amint elértük a fékezési pontot lábunk felső részét tegyük a fékre, a fékezés elsőbbséget élvez, vegyük biztosra, hogy a lábunk nem csúszik le. Lassítsunk arra a pontra, aminél már nem fordulhat elő, hogy túlpörög a motor.

alt

2. Ha lehetséges a váltás, fékezés közben forgassuk el a lábunkat, és készüljünk fel, hogy a sarkunkkal nyomjuk a gázt! Ha a pedálok közel vannak egymáshoz, másik megoldásként a láb oldala is használható.
Ezzel párhuzamosan nyomjuk le a kuplungot.

alt

3. A kuplung lenyomása után a motor fordulatszáma esik, növeljük hát meg azzal, hogy a sarkunkkal gázt adunk - megpöccintjük. Ezzel összeegyeztetjük a haladás sebességét a fordulatszámmal második sebességben.

alt

4. Ha a sebességek stimmelnek, sebességet kell váltani.


5. Lassan de folyamatosan eresszük fel a kuplungot.


6. Vegyük be a kanyart és szépen gyorsítsunk ki.


Ééés sikerült, ügyesen kiviteleztünk egy sarok&lábujj váltást, de ne felejtkezzünk meg róla: gyakorlat teszi a mestert!

Dupla kuplungolás

Mi a helyzet, ha a fordulat nem túl alacsony, hanem túl magas? Ez régebben, a nem szinkronizált váltóval rendelkező kocsiknál általános volt, és mindenképpen alkalmazni kellett a dupla kuplung technikát!
1.) Benyomjuk a kuplungot és felengedjük a féket, a sebváltót üresbe kell tenni
2.) Ezután elengedjük a kuplungot - a fordulatot hagyjuk lejjebb esni, amíg megfelelő nem lesz a magasabb fokozatnak.
3.) Kuplung újra lenyom, és mehet a következő fokozat. Az egész művelet némi gyakorlással egy másodperc tört része alatt megoldható!
Gary Sheehan (aki indult a 25 órás Thunderhill-i versenyen, melyen Yamauchi-san is rajthoz állt) itt épp egy Subaru WRX túraautót vezet az Infineon versenypályán - Ő tudja:

Thanks drivingfast.net and Jon!
Forrás: drivingfast.net

(fordította: Rözge Regős, Köszönet érte)



NINCS jogosultságod hozzászólást írni!