WTCC Hírek

Szép volt, jó volt, történelmet írtunk itthon, de semmi sem tart örökké.

WTCC- új szabályok

Nagyobb kerekek, szélesebb autók,

több lóerő, fix versenytáv, Q3 – az új szabályok részletei

 

 

Múlt pénteken hivatalosan is bejelentették, hogy 2014-ben érkeznek az új szabályok (amely mellett egyébként az idei specifikációjú autók is indulhatnak majd a bajnokságban), amelynek részleteit júliusban írják alá hivatalosan, de a Motorsport Világtanács már közzétette az eldöntött pontokat.

Lássuk tehát, hogy mik is lesznek pontosan a 2014-ben bevezetésre kerülő szabályrendszer főbb elemei. Előbb vegyük sorra a technikai szabályzat részleteit:
 
- Az autók minimumsúlya 1100 kg lesz (jelenleg ez az érték 1150 kg)
- Nagyobb, 18 colos kerekek kerülnek a kocsikra (idén 17 colosakat használnak)
- A motor teljesítményét 380 lóerőre emelik (ez nagyjából 50-60 lóerős emelkedésnek számít)
- Legfeljebb 1950 mm lehet az autók szélessége (nagyjából 100 mm-rel szélesebb a jelenlegieknél)
- Egy 100 mm hosszú első splitter
- A hátsó szárny elérheti az autó tetejének magasságát
- Engedélyezve lesz a sík fenéklemez
- MacPherson felfüggesztés
- Az S2000 2014-es specifikációjú autók kilométerenként 1,1 km/h-val gyorsabbak lesznek
- Az S2000 2011-es kocsik kilométerenként a jelenleginél 0,4 km/h-val lesznek gyorsabbak
 
A sportszabályzatban is történik néhány változás, amelyek a következők lesznek:
 
- A versenytáv 60 km-ben lesz fixálva (eddig 50 és 60 km között voltak)
- Az időmérő edzés három részből fog állni, a Q3-ba a legjobb öt pilóta jut be
- Mindkét versenyen állórajtok lesznek
- A teljesítménykiegyenlítő rendszernél eltörlik a különengedélyeket, illetve a különböző alapsúlyokat, ugyanakkor a kompenzációs súlyokat valamilyen formában továbbviszik.

A jelenlegi mezőnyből a Hondáról és a Ladáról tudni, hogy építenek új autókat, s csatlakozik hozzájuk a Citroen is, de mi lesz a helyzet a BMW-vel, a Chevrolet-vel és a SEAT-tal?

Marcello Lotti a portói hétvége során a média emberei előtt beszélt a dolgok jelenlegi állásáról. A túraautó-világbajnokság promótere vázolta a jövő évi mezőny összetételét, valamint hogy mely gyártók fognak előállni az új regulák alapján épített autókkal: „Amit jelenleg tudunk, hogy lesz három Citroen, a Honda négy vagy esetleg öt autót indít, míg a Lada csak két kocsit fog csinálni, mivel számukra a Priora elkészítése a cél 2015-re. Emellett van még egy csapat, amelyet egy gyár támogat, s talán két autót fognak csinálni… és ezen kívül dolgozunk egy másik márkával, amellyel a csapatok fel tudnak készülni egy privát programra az új szabályok szerint. Ez olyasmi, amit hét-tíz napon belül tudni fogok” – idézi az olaszt a TouringCarTimes. A szakember ismét párhuzamot vont a néhány évvel ezelőtti szituációval: „Ez nagyon hasonló helyzet a 2011-eshez, amikor turbókra váltottunk: az év ugyanezen részén tettük közé azt is, aztán márciusban 20 autó volt turbómotoros, s csak egy volt felszerelve a régivel.”

Tehát tíz vagy esetleg annál is több új építésű autó lesz a rajtrácson 2014-ben, de a pénteki határozat értelmében engedélyezik a jelenlegi szabályrendszernek megfelelő kocsik indulását is a következő szezonban. Igen ám, de ezek az autók kevésbé lesznek versenyképesek, de könnyen lehet, hogy valóban érkezik egy teljesítménynövelő csomag, amelyet már régóta rebesgetnek: „Júliusban lesz egy technikai ülés, és azt a tervet mindenki elfogadta, hogy legalább is megvizsgáljuk egy teljesítménynövelő csomag engedélyezését, amellyel a régi kocsik csökkenthetik a lemaradásukat az újakhoz képest. Talán a motorokat fogja ez érinteni, az nem lenne drága. Ha pedig mindenki beleegyezik, hogy használhassák a 18 colos kerekeket, akkor miért ne?” – fogalmazott Lotti. A kérdés a Chevrolet Cruze-okat, a SEAT Leónokat és a BMW 320 TC-ket érinti, de előbbi esetén az RML az amerikai gyár támogatásával, utóbbinál pedig a privát csapatok összefogásának köszönhetően megoldható lesz a helyzet. A SEAT esetét így vázolta Lotti:

Lotti szerint már 2014 vége előtt érkezik az új SEAT

„Tudjuk, hogy legalább két SEAT-unk lesz a 2014-es szezon vége előtt, hogy fejleszthessék a privát autóikat 2015-re, szóval lesz ez a két plusz autónk még az idény vége előtt. A SEAT ugyanakkor a 2013-as csomag fejlesztésével kicsit közelebb kerülhet és a Yokohama Trophy-ért küzdhet, s aztán kész lesz az új autó” – mondta az olasz, aki kitért a BMW-re is: „A BMW esetében szombaton lesz egy privát megbeszélés, ahol eldöntik, mit tudnak fejleszteni az autón, s ezt az FIA-val is közlik.” Arra a kérdésre, hogy a BMW-vel futó alakulatok rajthoz állhatnak-e a köztudottan a német túraautó-bajnokságra (DTM) koncentráló bajor márka támogatása nélkül, így felelt Lotti: „Ez olyasmi, ami attól függ, hogyan dönt az FIA: szükséges lesz-e újra homologizáltatni az autót vagy sem. Ha csak a motort módosítják, és megoldják a fékeket a kasztnihoz való hozzáérés nélkül, akkor nem kell újra homologizáltatni. Ez egy kérdőjel. Kompromisszumot kell találni a BMW-vel, de ez tőlük függ, hogy tárgyaljanak a BMW-vel.”

A promóter végül beszélt az új sportszabályzatról is: „Ezek nem nagy változások. A két legfontosabb dolog: a versenytáv fixen 60 km lesz, az időmérőt tekintve az a javaslat, hogy a legjobb öt jusson be a Q3-ba. Ezek a fő javaslati pontok. Mindenki úgy döntött, hogy maradjon a fordított rajtrács. Előzetesen az is a tervünk, hogy mindkét futam állórajtos legyen. A teljesítménykiegyenlítő rendszer megszűnik, mert az új szabályoknál nem lesznek eltérések, s a szabályzat nagyobb szabadságot enged, szóval nem lesz több bizottsági döntés ezzel kapcsolatban. Ezt el akarjuk kerülni a jövőben. Ugyanakkor a súlykompenzációs rendszert meghagytuk.”

Írta: Balogh Tamás
Forrás: 
http://www.p1race.hu/

NINCS jogosultságod hozzászólást írni!