A Top Gear tesztpálya felkerült a Google Street...
Örömmel jelentem be a Primordial Racing Hungary legfrissebb kiadását. Egy S700-as Lamborghini...
Jelentkezz stafftagnak és segítsd Te is a csapat működését! Szívesen segítenél az FRH...
Migren77 és a Ferrari 599XX Corrupted keresett valamelyik nap az XBox Live-on, és kérte...
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Pénteki videók 36. Enduro lassítva... Vagány egy kerekű motor... Forza 5...
A Skoda Octavia RS hazai bemutatójáról ...
Pénteki videók 33. Monster Trophy Truck... 2013 érdekes...
GT Open - Festőverseny Sorsolás!
Pénteki videók 39. Top Gear rögbi... MINI hullámvasút... CLA 45...
PRH - Ranga Car Pack A Forza4-ben is elkészültek a Ranga autók. Ma délután már felkerülnek a...
A Nagy Futam
Forza 4 Örökranglista Mivel tegnap volt pontosan 6 hónapja (fél éve), hogy megjelent a...
A Bulirendszám és a Forza Racing Hungary Nagyszerű hírt közölhetek az FRH csapatagokkal!...
Ünnepi ADOMÁNYOZÁS! ODAÉRT AZ ADOMÁNY!
Most akkor vége?
Zöld Pokol - forma autó Andreas "Andy" Gülden a Nürburgring Vezetéstechnikai Akadémia vezetője a...
A közös cél érdekében, a Mad Catz és az MLG, azaz Major League Gaming. Hogy megalkossák a...
FIGYELEM! A napokban két Xbox Live profilfeltörésről is olvastam.
Trófea feleség Bemutatkozik az új Renault Mégane 275 Trophy
Nagy Futam II Infiniti Red Bull Renault
Egy önzetlen felajánlás Szeretném megköszönni a Black Ball Sharks biliárd csapatnak és személy...
Replika, vagy nem replika? Mikor a kistestvér naggyá akar nőni...
Örökranglisták 2009.10.28.-án indult az eslő teszt futamunk. Azóta nem kevés idő eltelt és itt...
Talán emlékeztek még, hogy kb. fél éve kiadtuk a PRH csapattal a ’BRUTAL ASSAULT Speed Pack’...
Igen, jól látod kedves barátom! Hiába csóválod a fejed, hogy ez lehetetlen, meg biztos jól...
Gyors infó azoknak akik jönnek vasárnap valamelyik online versenyünkre! Rendhagyó...
Riport Ray Mesterrel Milyen is az, amikor nem egy hosszabb délutáni futamot próbálunk...
Ez a cikk ismét egy autó matricázásáról szól, de most fordított a...
2014 Összefoglaló
Magyar győztes a RaceStar tehetségkutató versenyén!
Pénteki videók 35. weboldal az erdőben... Kawasaki vs. Audi, átlag seb....
Michelisz Norbi itthon! 2 Tegnap délelőtt hívott Sanya, hogy ha ideje engedi akkor találkozni...
Pénteki videók 37. Drift videók... Jaguar Joyride... Autós...
2011 LA Design Challenge A 8. alkalommal megrendezésre kerülő LA. formatervezési versenyen...
WTCC futam és FRH találkozó! Pár nap elteltével, még mindig erről beszélnek az emberek....
GT Open - festőverseny Szavazz te is!
Racers for Race
MIDEX Cered RS 2014.04.12-13
Együtt a legenda és az utóda Egy jól kitalált videóval népszerűsíti a nemrégiben...
Az INTERNATIONAL SUPERSTARS SERIES egy az FG GROUP által szervezett versenysorozat, mely 500...
Forza 4 festés Migren "tollából" Egy csokorba szedtem Migren77 újabb alkotásait
FRISS INFÓK!!! A holnapi napon 9:00-tól elérhet aki akar a következő telefonszámon: +36303261063...
Új FRH ajándéktárgyak!
FRH és a Forza 6
FRH találkozó Endurance!
FRH Találkozó 2013 Gokart Emlékezetes nap...
Végre péntek van. Ennek örömére ismét hoztam nektek 4 videót. Talán pár kellemes percet...
Pénteki videók 34. Egy vándorsolyóm és a mountain bike... Fiat 500-ban...
Végre elkészültem a Tökölön készült képeim összefűzésével. Ami érdekes lehet. a videóban...
Forza Racing Hungary Autóklub a Forza 4-ben! Kihasználva a játék lehetőségeit létrehoztunk...
Lotus a Rallyban A 70-es 80-as évek fordulójának rally világbajnokságain a Lotus sikeres gyártó...
Újabb Bulirendszám-os autó! A márka maradt, a köntöst viszont újragondoltuk.
Forza és én... Egy lelkes Forza rajongó írását olvashatjátok. Ami az FM3 és...
Forza Racing Hungary póló - matrica (UPDATE) avagy most sem fenékig tejföl az...
Ordas kamu a fekete fallosz? Ott voltam. Láttam. Megtapogattam. A Nissan Deltawing, bizonyos...
2011 Karácsonyi Adományozás Bizonyára emlékeztek, hogy tavaly az ünnepek előtt, az...
Budapest titkos utcai versenypályája Gondolom senkinek nem mondok újat, ha azt mondom...
Staff Team BT
FRH TALÁLKOZÓ Még frissek az élmények…
Nagy nap, hiszen kettő említésre méltó esemény is történt ezen a napon. Először...
Galáék újra porondon Képzelt riport egy nagygombosi...
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Az első Millenium Racer
FRH találkozó Élmények...
Evo testközelből Szfvár. 2010-05-28 Hihetetlen élményem volt szerdán, Gunti barátom...
Alkatrész- vadászat Kínában Ilyet még nem láttál...
18. Veszprém rally - 2011.07.09. Tűző napsütés, ezer fok. Sör, üditő, és szendvicsek...
A Jalopmik autós híroldal (aminek néhány cikkét ezen az oldalon is láthattátok már) cikkezett...
Pénteki videók 30. DTM 1993... FM4 drift... FM4 Unicorn...
Maximulator bemutató Nem olyan régen kaptunk egy megkeresést a Maximulator csapatától,...
Van egy csapattársunk aki már több éve folyamatosan segíti a csapatot a munkájával. Ő...
Zengő Roadshow Hatvan Összefoglaló
WTCC futam és FRH találkozó a Hungaroringen 13:00 - 13:15 között találkozunk a jelölt...
Rózsa RS 2014.06.21 - 22.
Végre péntek van. Ennek örömére ismét hoztam nektek 4 videót. Kint nem valami kellemes az idő,...
Xbox ONE vagy nincs? Bécsi túra a csodamasináért...
Egyre gyorsabban közeledik az idő, mikor is megjelenik a Forza Motorsport 4. Többen kérdezték,...
Remélem Michelisz Norbi és rajongói nem veszik sértőnek, hogy első komolyabb matricázásom a...
Stadium Super Trucks A világ legjobb autóversenye
FRH találkozó Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Pénteki videók 38. Vettel és a cipők... Galli keresztben... Hasonló...
Forza Racing Hungary és a Securitas Kft. közös autófestő versenye Lezárult a FRH (Forza...
Migren fotópályázata Katt a Bővebben gombra aztán irány kattintgatni a Forza4 -ben a...
Elkészültek az FRH emléklapok Végre...
Végre péntek van. Ennek örömére ismét hoztam nektek 6 videót. Talán pár kellemes percet...
FRH találkozó a Hungaroringen Szurkoljunk együtt Michelisz Norbinak a...
Régen hallottunk Galáról Most nem csak a köridőzés hanyagolásáról van szó...
Karácsonyi adományozás Tavaly megmutattuk mindenkinek, hogy az FRH (Forza Racing Hungary)...
Újabb PRH autók a KlubGarázsban!!! Kettő vas került fel, amit használjatok bátran!
Ismét elkészült egy pompás matrica a Forza 3-ban! Mikor Michelisz Norbi megjelent a...
Zengő Motorsport: Miért szeretjük Michelisz Norbit?
Game Day Köridő Kattints ide és kövesd a ranglistát: LIVE...
Pénteki videók 41. Dakar Rally...... Traktor FAIL!... Rossi és Colin...
Magyarországon? Élménybeszámoló
Novemberben érkezik a Nissan GT-R Nismo változata...
Bemutatkozik a Zengő Junior Team! A Zengő Motorsport két autóval benevezett a...
TORA 24 órás verseny (FRISSÍTVE! 09.16.)Van aki hallott a dologról, van aki nem. Egy biztos nem...
Luke, én vagyok az apád
Kagylóülésből kagylóülésbe… Sokan úgy tekintenek a számítógépes/konzolos...
Gyerekként látta a legendás városligeti versenyeket, összetört és széthajtott pár MZ-t és Pannóniát, majd összetörte magát egy FZR-en. Öt hétig vodka-málnát szürcsölve várta, hogy összeforrjanak a csontjai, de még most is imádja a motorokat a legismertebb magyar gitáros.
„Látom vigyázol rá" – állapítja meg tömören, de mindent elárul a tekintet, ahogy Tátrai Tibor a tizenhárom éves motoromat gusztálja. Épp a piacra igyekszik, hóna alatt szatyorral. Még van pár órája, mielőtt jön Totya (Szűcs Antal Gábor) mikrobusszal, és indulnak fellépni. Majdnem két órát raboltam el a gyakorlásra szánt idejéből, de hát az elmúlt húsz évben csak egyszer futottunk össze, akkor is tök véletlenül.
A kilencvenes évek elején még rendszeresen ácsorogtunk együtt egy kertben, valahogy így, mint most, de egészen más motor mellett. Tibusz apjáék garázsa előtt öltözködött, és melegítette a légolajos GSX-R-t, én a motor túloldalán, tíz évesen, földig érő állal figyeltem a folyamatot. Semmit nem tudtam a magas, masszív fickóról.
Azt mondták valami zenész-féle, néha nagyon fura alakokkal jelent meg a társasház kertjében, ahol a nagyszüleim laktak. Tibusz a leghetetlenebb időpontokban bukkant fel motorjáért, hatalmas zajt csapott, és még a főbűnt is elkövette: egykeréken száguldott a kert végétől a kapuig vezető úton, a szent kerti slagon át. A nagyszüleim nem igazán kedvelték.
Végül minden családi rosszérzés ellenére egyre többször bukkantam fel a zöldre festett bádoggarázs közelében. Tibusz gyerekei nagyon szabadok voltak, nagyon rosszak lettünk együtt, bogarakat gyűjtöttünk gyufásdobozban, olykor meg is kínoztunk néhányat. Máskor a legidősebb Tátrainak segítettem a kéthetente esedékes Zaporozsec-szelephézag állításában, és mindig elloptam pár percet a veszélyes rockerarctól, hogy a motorjairól faggassam. Eleve furcsa volt, hogy valaki olyan gépet hajt, mint a Balatonozó németek, amikor Magyarországon éppen történelmi mélyponton volt a motorozás népszerűsége.
Tibusz szerint nem is a motorral indult a száguldozás. Fiatalon nem csak a motorokért rajongott, hanem mindenért, ami mozog. A motorozást utasként kezdte. Egy olyan Budapestről mesél, ahol nem volt kötelező a bukósisak, és alig volt forgalom. Apja négyévesen felültette a vén Ariel tankjára, így köröztek Angyalföld rissz-rossz keramitos útjain. Tíz éves ugrás következett addig a pillanatig, amikor először nyomta egyesbe a családi Csepel 100-as váltóját, engedte ki a kuplungot, és húzott gázt Tibusz, a Szabadság hegy kacskaringós útjain.
A beszélgetés eleje óta először teszi maga mellé a legendás piros szólógitárt és játssza le kezeivel az ismerős motoros mozdulatsort.
„Azt az érzést, amikor először indul el alattad egy gép, amit nem kell tekerni, mégis alig nagyobb, mint egy bicikli, azt nem lehet elfelejteni. Akkor minden eldőlt" – fejti ki nagy átéléssel, közben a fotelon sorakozó hangszerek hirtelen szerepüket veszítik, mert a jelenleg legalább négy különböző stílusú felállásban játszó zenészből újra vadul száguldozó kamasz lesz itt, a józsefvárosi nappaliban.
„Tudod, a T5-ös volt a következő motorom. Az a változat, amelyiknek elől nagy dobféke volt. Nagyon szerettem, de soha nem ápoltam és addig hajtottam fel s alá a dobogókői szerpentinen, amíg szét nem porlott teljesen" – lendül bele.
A Pannónia után MZ-s kitérő. Kéri, ezért elhiszem, hogy a TS 250-et még ő sem tudta kinyírni, pedig nagyon törekedett rá. Csak a berú gó visszahúzó tört el benne, meséli, míg végül eladta, és átült egy P20-asra.
„Hogy azok milyen szar anyagból voltak! Olyat még nem láttál: elég volt egyszer vagy kétszer leforgatni a motort és biztosan tönkrement a megszakítós gyújtás" – kezd elvörösödve a magyar kéthengeres kritikájába, majd bevallja, versenyezni szeretett volna. Haverja a Zalka Máté egyesületben bíztatta is, de nem olyan nagydarab gyerekeknek találták ki ezeket a fű gyönge szoci gépeket, mint ő – állapítja meg röhögve.
„Az az igazság, hogy nem tudtam igazán belenyúlni a motorozásba, soha nem tanultam meg jól motorozni, inkább csak szerettem." - A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján, a Generál, majd, a Hobo Blues Band tagjaként, vagy ha éppen nem pörgött annyira a kelet-európai poppiac, redőnyszerelés közben múlt el az első motoros korszak Tátrai életében. Közben kapott egy pecsétet az útlevelébe, hogy közérdeket sértene, ha néhány hónapig külföldön játszana zenekarával.
Aztán a nyolcvanas évek végén, amikor lejárt a pecsét és a rendszer szavatossága, a Tátrai Band mégis eljutott Cannes-ba. Tibuszt így érte el ismét a láz. Sokáig nem lehetett elrángatni a tengerparti út mellől, ahol a magyarországival nem összevethető motoros kultúra hömpölygött olyan erővel, hogy a magyar zenész érezte, hetek választják el attól, hogy ismét bukósisakot vegyen a fejére.
„Hazajöttünk, egyből eladtam a 733-as BMW-met és vettem az árából egy új Suzuki GSX-R 750-et. Az volt a terv, hogy mindig lesz valami ócska autóm, hogy mellette motorozhassak. A feleségem nem örült, mert a GSX-R-en csak a hátsó ülés borítását látta, neki meg egy kiskormányos, ültetett ezerötös Ladába kellett átülnie a két gyerekkel. Akkoriban ezeket a japán sportmotorokat a fővárosi autópiacon cserélgették egymás közt a srácok, de rettentő kevés volt belőlük az országban. Az első Suzukit tavasszal vettem, végignyomtam a szezont, október végén kivittem a piacra, ahol egy napon belül simán eladtam annyiért, amennyit én fizettem érte."
Bár soha nem szeretett csapatban motorozni, barátai sorra cserélték le a keleti gépeiket mindenféle száz lóerős japán rakétákra.
„Cegléden volt pár haver, mentem velük párszor a négyes úton egy-egy kanyart, de később hallottam, hogy többen is meghaltak ott közülük. Inkább kijártam a Hungaroringre, ahol gyakran felengedték a motorokat a pályára és ott, teljes motoros ruhában nem volt akkora a kockázat, mint kint az úton." - Kezébe veszi az egyedileg gyártott gitárt, és miközben skálázni kezd, újra jobb kedvvel mesél.
„Ez gitár is mesélhetne. Egy ismert hangszerkészítő srác csinálta nekem, sokáig vitatkoztunk, míg elnyerte a végső formáját. Egyszer el is lopták, de aztán megkerült. Szerencsém volt."
Nem rossz így játszani, hogy csak a cincogást hallod?
„Most csak skálázok, nem szabad gyakorlás nélkül színpadra lépni. Autodidakta gitáros vagyok, de utálok azon görcsölni, hogy a gyakorlás hiánya miatt nem úgy sikerül a buli, mint szeretném. A Hobo Blues Band búcsúkoncertje előtt hetekig minden nap lejátszottuk a teljes bulit a többiekkel, hogy biztosan menjen élesben.
A lényeg, hogy a hétötvenes után egy ezeregyes GSX-R következett, de azt használtan vettem és hamar el is adtam, hogy megszerezzem a legjobb motoromat, egy Exupot (Yamaha FZR1000 – a szerk.). Az annyival könnyebben kanyarodott, olyan finom gép volt, hogy egy darabig naponta két tank benzint kimotoroztam belőle a lepencei úton, Szentendre és Visegrád között. Főleg egykerekezni tudtam, kanyarodni csak annyira, hogy amikor jött egy profi valami hasonló géppel, ki tudott kerülni. Még jó volt az aszfalt és a rendőrök nem szedegették ki ötletszerűen a motorosokat az út végén."
Itt eszembe jut egy korábbi interjú, ahol Tátrai Tibor, a híres zenész arról mesél, nem tudja, mennyi ideig feküdt eszméletlenül az út szélén, mielőtt megtalálták.
„Igen, valahogy így volt. Tényleg nem emlékszem sok részletre. Alaposan ledaráltam az FZR jobboldalát egy kanyarban. Előtte azzal szórakoztam, hogy lapon fordulok a sziklafalak közt, ahol nem tudni, mi jön a kanyarív után. A csattanás után az arra járók szedtek össze. Jobboldalamon minden lekopott, a baloldalamon meg minden összetört. Sorozatos bordatörésem volt, de ezt akkor még nem tudtam.
A bukósisak hátulja is betört és alig kaptam levegőt. Nem ez volt az első balesetem, de tavasszal soha nem estem. Mindig őszre nőtt meg az arcom, és akkor jött a bonyodalom. Volt ilyen az MZ-s korszakban is, egyszer pannóniás srácokat kergettem Pomáztól Dobogókőig, az egyik balos kanyart benéztem, lehajtottam az árokba és egy fán landoltam fejjel lefelé."
És utána mentő, rendőrség, kórház?
„Nem kerültem kórházba, mert a sokk és az agyrázkódás miatt félig öntudatlanul felültem a lerongyolt gépre, és elhajtottam. Csak akkor éreztem, hogy összetört bent minden, amikor visszacsempésztem a motort apámék garázsába és hazamentem autóval.
A feleségem áthívta a házban lakó orvost aki megállapította, milyen sérüléseket szenvedtem. Utána hetekig nem tudtam lefeküdni az ágyamba, itt ültem a kanapéra támasztva és vodkát szürcsölgettem, hogy ne fájjon annyira. Volt egy csengő az asztalon, amit nem tudtam megemelni, csak az ujjaimmal ütögettem, ha kértem valamit. Olyan fájdalmakat éreztem, amit előtte el sem tudtam képzelni."
Nem féltél, hogy vége a zenélésnek is?
„Eszembe sem jutott. Aztán amikor pár hónappal később, tavasszal már ki tudtam menni a lakásból, vittem eladni a motort egy szervizbe. Nem múlt el nyomtalanul a baleset. Nagyon bénán motoroztam a városban a szétkarmolt oldalú FZR-rel, és ahogy lefordultam a Stefánia útról, elcsúsztam öttel egy csatornafedélen. Még a motor is rám dőlt. Belerúgtam néhányat és elgyalogoltam a szervizbe szólni a srácoknak, hol találják a dögöt."
Nem hiányzik?
"De, nagyon. Most éppen autócsere előtt állok, valami erőset akarok, de még nem döntöttem el, hogy mit."
Amikor a képeket keressük, játékszoftver dobozokat látok számítógépasztal mellett.
"Á, ne is mondd. Alig tudok felállni mellőle, ha van időm. Itt újra azt tehetem amit szeretek, húzom a gázt, leteszem a lábtartót a kanyarban és egykerekezem. A mai szimulátoroknak már egészen élethű a hangja és a mozgása. Ha elfáradok, abbahagyom, nem töröm atomjaimra magam. Talán nem hangzik túl rockosan, de most már fontosabb a zenélés és a családom."